Blog Niezam Phg

Ada kalanya Allah memberikan kesenangan kepada kita bukan untuk menyenangkan kita, tetapi supaya kita dapat menjadi orang yang menyenangkan orang lain....semoga saya mampu menyenangkan anda ketika di teratak ini...

Wednesday, August 16, 2006

Kontrol versi Sharifah Amani Husin



Semunya gara-gara terlepas cakap pada majlis anugerah perfleman kali ke 19 baru-baru ini...ayatnya "I sound stupid if I speak Malay......" boleh ditafsirkan oleh rakyat malaysia berbangsa melayu sebagai....saya kedengaran bodoh kalau cakap melayu atau pun orang yang berbahasa melayu ni nampak bodoh.hmmmmm ..apa kata anda?

Saya pun pelik juga.kalau tak boleh berbahasa melayu dengan baik,tulis jer la apa nak dicakapkan atau pun ambil jer trofi dan cakap sekian terima kasih.....tak der saper pun nak marah bagi ucapan pendek cam tu.tapi still nak tunjukan dia ni bagus sangat n boleh speaking berabuk macam hani karmila.....akhirnya dia membodohkan diri nya sendiri memalukan ibubapanya yang terkenal dengan slogan 'budaya berkasih sayang' dan seterusnya menghiris hati(ingatkan ct nurhaliza je yang pandai menghiris hati Tengku Zawiyah, bekas bini datuk k)....jutaan rakyat Malaysia berbangsa melayu yang berbahasa melayu di luar sana....inilah dikatakan Malaysia boleh!...

6 Comments:

  • At August 16, 2006, Blogger Bejo paijo said…

    Saya dari Indonesia yang sama-sama berbahasa Melayu. Tapi saya tak pernah merasa bodoh. Hidup Melayu !!

    My blog : http://qzoners.blogdrive.com

     
  • At August 16, 2006, Blogger NANI SHAHABUDIN said…

    saya rasa dia nak ckp dia tak pandai ckp melayu...

     
  • At August 16, 2006, Blogger Ghazali said…

    saya sebagai orang Melayu rasa terhina lak ... bila orang Melayu sendiri ala ala tak fasih atau tak boleh nak menyatakan perasaan dalam bahasa sendiri ...

    Apakah bahasa melayu tak mampu untuk mengambarkan perasaan hati ?

    Suuddaahhhhh .... Apa ingat omputih nak agung agungkan bahasa kita ker????

    Fikir lah wahai anak bangsa!!!

     
  • At August 17, 2006, Blogger Red Mummy said…

    Hi

    im yr silent reader, suka ngan blog anda.

    pasal amani! she made a big stupid mistake and she learnt her lesson already.

    jom kita lupakan dia and looks ahead for siti's wedd?

    btw..visit me kat http://redmummy.blogspot.com

    cheers niezam!

     
  • At August 20, 2006, Blogger anne rafei said…

    saya suka marah dalam bahasa inggeris. stupid sounds better than bodoh.. :)

     
  • At June 12, 2007, Anonymous Anonymous said…

    the power of suggestion zam. sociology nyer stuff. biaseness dlm msyarakat ni isu kecik je, tak guna la sbb bbrp patah perkataan yg ambiguous maksudnye, kite kecoh satu malaya. make it simple, "saya nampak bodoh kalau saya cakap melayu, sebab saya lebih fasih ckp inggeris". come on la, ramai je org malaysia takleh ckp melayu. diorg ade advantage paham buku2 english dgn lagi mantap, ape salahnya? takkan nk marah kot? well if you think that she is worse off than you sbb dia takleh ckp melayu fasih, take this as a challenge. you will yourself become a pro in both language. mau?

     

Post a Comment

<< Home

 
Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh Allahyarham Hani Mohsin Hanafi.AL-FATIHAH...