Blog Niezam Phg

Ada kalanya Allah memberikan kesenangan kepada kita bukan untuk menyenangkan kita, tetapi supaya kita dapat menjadi orang yang menyenangkan orang lain....semoga saya mampu menyenangkan anda ketika di teratak ini...

Friday, October 13, 2006

Pahlawan Islam Melayu (TOK JANGGUT)

Ini ada satu penemuan yang menarik. Saya dapat satu email dari member kata imej yang tuan/puan tengok dalam email yang saya fwd ni tidak pernah dipertontonkan kepada umum selama ini hinggalah ada pengkaji sejarah dari ukm ka entah mana, pi selak pi selak mai kat library university oxford kat England sana nu, dan jumpalah gambar ni.



Kata orang putih laknatullah. .. (ni lah gambar "si penderhaka" yang dibunuh oleh orang putih tahun 1919 dulu di Kota Baru kelantan, kerana berani melawan pemerintah.. .. nama dia Haji Hasan orang pangge "tok janggut"...nilah akibatnya kalau menderhaka kepada pemerintah, tak sabar-sabar nak memerdekakan tanah melayu ni dari pemerintahan orang putih...)



Selepas baca ni, sama-samalah kita sedekahkan Al Fatihah kepada allahyarham tok janggut yang telah berjuang atas kesedaran berjihad untuk mempertahankan agama dan tanah air dari belenggu Inggeris.

Orang-orang seperti tok janggut nilah yang berani bagi amaran kat orang putih, "kalau hampa nak balik England tengok anak bini, hampa tok sah dok kacau adat resam dan agama kami..."?(sory la, dia speaking Kelate, bukan Kedah). Sebab tu lah inggeris tak berani berdakwah pada orang melayu, walaupun depa jajah negara kita lebih seratus tahun lamanya.

Alhamdulillah, dengan nikmat Allah, hari ni cucu cicit orang melayu zaman inggeris dulu masih kekal islam. Tanpa orang-orang seperti beliau, siapalah kita pada hari ini. Ntah2 apalah agama kita hari ni. Nau'zubillah. Al-Fatihah!


Niezam phg says....

Ketika mengikuti ceramah nuzul al quran baru-baru ini timbul juga kisah tok janggut.tok janggut antara pejuang terawal yang menyeru penduduk kelantan bangkit berjuang penjajah inggeris kerana ingin menyelamatkan agama islam ketika itu.tetapi penjajah inggreris telah menghasut sultan dengan menyatakan tok janggut bangkit memberontak disebabkan alasan menentang cukai yang dikenakan kepada penduduk.rasanya dalam buku sejarah sekolah pun fakta ini masih belum berubah. pejuang islam ini masih dilibelkan penderhaka..sampai bila kita nak merdeka..?

Terima kasih kepada dan marilah kita sedekahkan al fatihah buat pejuang Islam yang berani ini.semoga rohnya di cucuri rahmat dan tenang di sana kerana kubur itu adalah salah satu dari taman taman syurga ATAU pun satu lubang dari lubang lubang neraka......semoga rahmat Allah dicucuri ke atas roh TOK JANGGUT

0 Comments:

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home

 
Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh Allahyarham Hani Mohsin Hanafi.AL-FATIHAH...