Blog Niezam Phg

Ada kalanya Allah memberikan kesenangan kepada kita bukan untuk menyenangkan kita, tetapi supaya kita dapat menjadi orang yang menyenangkan orang lain....semoga saya mampu menyenangkan anda ketika di teratak ini...

Thursday, July 27, 2006

Terkini. gambar dari CCTV Terminal Sepang.(bagi yang belum lihat)


Hani Mohsin rebah selepas sahaja selesai Check in bersama anaknya.


Bantuan CPR sedang diberikan! dikatakan terpaksa menunggu terlalu lama sebelum di bawa ker klinik berdekatan,tak tau kenapa?


Close up Hani Mohsin.


Mungkinkah ketika ini Allayarham sudah tidak bernafas?


Sesungguhnya gambar gambar ini banyak menginsafkan saya, menyedarkan saya bahawa maut datang tidak terlewat walau sesaat pun. cuma saya terfikir sekiranya kita berada disebelah Allahyarham ketika itu,aper yang harus dilakukan dan aper yang harus tidak dilakukan.saya adalah orang biasa yang tidak mempunyai pengetahuan mengenai Perubatan atau pun CPR,di sini saya ingin bertanya kepada anda yag tahu,sekiranya seseorang itu di serang stroke..secara mengejut/mendadak dan jatuh betul betul di hadpan kita,apa yang harus dilakukan?

1.Berapa lamakah seseorang itu bernafas selepas dia jatuh?
2.Apa kah tindakan pantas yang perlu dilakukan/sementara menantikan bantuan profesional (doktor@ambulan)?

Lagi satu banyak diantara kita yang memangil orang yang telah mati sebagai aruah, saya pernah mendengar ceramah dari Dato Ismail Khamus,beliau berkata panggilan itu tidak sesuai kerana perkataan aruah itu bermaksud untuk bilangan yang ramai@ banyak aruah. panggilan yang sesuai adalah allahyarham yang bermaksud semoga allah akan merahmati roh si mati.(perbetulkan saya jika saya tersilap.semoga sama sama kita mendapat ilmu dan pengetahuan.sekian

untuk melihat gambar di atas dengan size yang lebih besar sila ker fotopages saya.

klik sini

2 Comments:

  • At July 28, 2006, Blogger Niezam Phg said…

    sama-sma lah kita sedekah kan al-fatihah kepada yan gtelah dijemput oleh Allah terlebih dahulu

     
  • At July 29, 2006, Blogger ........ said…

    Hello tuan rumah..i stumbled upon ur blog while surfing..I'm in year 2 med rite now..last sem I took St.John First Aid class..so..maybe bleh kongsi skett knowledge tu kot..so..if a person rebah,
    1.first,u check whether he's still responding to u or not..if not, then place him in a recovery position. ( recover position-> mengiring ke kiri with tangan kiri depa keluar and tangan kanan placed on top of ur superior tangan kiri supporting ur jaw.tilt the head up a little a allow airway kaki kiri straight while kaki kanan is bent at the lutut to support body weight )
    2. clear his mouth and tilt head back to open more airway
    3.then only u check whether he's breathing or not.
    if he's still breathing,leave him in the recover position till medical aid come.
    if he's not breathing, gently turn him onto his back. lift his jaw and seal his nose. give 2 effective breaths from maybe..5 attempts. pastu, check whether he's breathing again or not..if not jugak, then u have to start doing CPR. 15 compressions and 2 breaths in about 7 to 10 seconds. give at least..60 compressions. then check he's breathing again and any sign of life return.
    if no sign of life return n still no breathing, no heartbeat..
    continue with CPR. only stop CPR when there's sign of life return. if there's heartbeat but no breathing, cont with mouth to mouth resuscitation - 1 breath every 4 seconds in 1 minute....n continue until medical aid arrives.......hope it helps! =)

     

Post a Comment

<< Home

 
Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh Allahyarham Hani Mohsin Hanafi.AL-FATIHAH...