Blog Niezam Phg

Ada kalanya Allah memberikan kesenangan kepada kita bukan untuk menyenangkan kita, tetapi supaya kita dapat menjadi orang yang menyenangkan orang lain....semoga saya mampu menyenangkan anda ketika di teratak ini...

Sunday, January 28, 2007

Perhatian kepada pemegang kad kredit

Halooo semua.

Korang better watch out if ada caller nak offer multipurpose membership card .
I have just received a call from a girl named WANI at number 019-3361829 baru sat tadi Jumaat 19 January 2007, jam 12.30tgh hari..

Mula mula tu dia tanya saya ada credit card visa atau mastercard, and lepas tu dia minta nombor credit card 16 digit katanya untuk buat pengesahan. Dia juga tanya tarikh luput card tersebut.

And then dgn professionalnya dia cakap "boleh cik tengok di belakang kad tu di tempat tandatangan cik itu, dan beritahu saya cik orang yg keberapa ratus sebagai pemegang kad kredit ini?"

She's referring to the 3-digit credit card authorization number !!! That's our security number!!
Saya tak bagi nombor tu, tapi dengan suara lantangnya saya terus sergah dia sebagai penipu. Saya bagitau dia yg saya tahu itu bukan nombor bilangan pemegang kredit kad dan dia jgn nak kelentong saya, nnt saya akan buat laporan polis.

Dia cuba nak rationalized with me and explain that dia cuma nak mengesahkan saya pemegang sebenar sebelum mail to me the multipurpose membership card. Saya pon balas laa balik, kenapa nak tipu saya ckp nombor tu nombor bilangan pemegang kad kredit sedangkan that is the authorization code.

And guess what happened, dia terus letak telepon!!
So, mari kita semua kongsi bersama cerita ini and pass it around supaya takde yg tertipu lepas ni.
Jangan mudah sangat tertipu ngan suara lemah lembut and professional accent caller ni.. and please jgn senang sangat bagi org tahu your last 3-digit credit card number at the back of the card.. anybody with information of your credit card 16 digit number, your expiry date and the 3-digit code , can charge any amount to you credit card through any purchasing- internet.



Niezam phg says....

Semoga anda mengambil maklum dan berhati hati dengan modus operandi penipuan cara baru ini

3 Comments:

  • At January 29, 2007, Anonymous Anonymous said…

    saya pun terima kol yg sama mcm tu...dorg ni dr VENUS VOCATION CONCEPT...ntah komponi apa ntah...katenye berdftar ngan kemneterian kesihatn...dh la mcm paksaan...mule2 kate free...last2 br dia btau rupenye kad tu RM499...GILE!!! untuk keselamatan, saya dh pun wat replacement card dgn nombo baru....

     
  • At January 31, 2007, Anonymous Anonymous said…

    Saya pun dah kena.
    Penjual insuran.Mula-mula saya ingat dari HSBC card credit.
    Perlukah saya tukar nombor ?

     
  • At February 04, 2007, Anonymous Anonymous said…

    namaku WANI tp ku tidak terlibat dlm ini cerita..dajai sunggoh budak WANI itu membusukkan sume org yg bernama WANI huhhh

     

Post a Comment

<< Home

 
Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh Allahyarham Hani Mohsin Hanafi.AL-FATIHAH...