Blog Niezam Phg

Ada kalanya Allah memberikan kesenangan kepada kita bukan untuk menyenangkan kita, tetapi supaya kita dapat menjadi orang yang menyenangkan orang lain....semoga saya mampu menyenangkan anda ketika di teratak ini...

Friday, January 26, 2007

14 Perkara Yang Sunat Dilakukan Pada Hari Asyura

Hari Asyura - 29 JANUARY 2007

(10 Muharram, bersamaan Isnin, 29 Januari 2007 )

1. Melapangkan masa / belanja anak isteri
fadhilat - Allah akan melapangkan hidupnya pada tahun ini.

2. Memuliakan fakir miskin
fadhilat - Allah akan melapangkannya dalam kubur nanti.

3. Menahan marah
fadhilat - Di akhirat nanti Allah akan memasukkannya ke dalam golongan yang ridha.

4. Menunjukkan orang sesat
fadhilat - Allah akan memenuhkan cahaya iman dalam hatinya.

5. Menyapu / mengusap kepala anak yatim
fadhilat - Allah akan mengurniakan sepohon pokok di syurga bagi tiap-tiap rambut yang di sapunya.

6. Bersedekah
fadhilat - Allah akan menjauhkannya daripada neraka sekadar jauh seekor gagak terbang tak berhenti-henti dari
kecil sehingga ia mati. Diberi pahala seperti bersedekah kepada semua fakir miskin di dunia ini.

7. Memelihara kehormatan diri
fadhilat - Allah akan mengurniakan hidupnya sentiasa diterangi cahaya keimanan.

8. Mandi Sunat
fadhilat - Tidak sakit (sakit berat)pada tahun itu
lafaz niat : "Sahaja aku mandi sunat hari Asyura kerana Allah Taala"

9. Bercelak
fadhilat - tidak akan sakit mata pada tahun itu.

10. Membaca Qulhuwallah hingga akhir seribu kali
fadhilat - Allah akan memandanginya dengan pandangan rahmah diakhirat nanti.

11. Sembahyang sunat empat rakaat
fadhilat - Allah akan mengampunkan dosanya walau telah berlarutan selama 50 tahun melakukannya.
lafaz niat : "Sahaja aku sembahyang sunat hari Asyura empat rakaat kerana Allah Taala" Pada rakaat pertama dan kedua selepas fatihah di baca Qulhuwallah sebelas kali.

12. Membaca
"hasbiyallahhu wani'mal wakil wa ni'mal maula wa ni'mannasiiru"
fadhilat - Tidak mati pada tahun ini .

13. Menjamu orang berbuka puasa
fadhilat - Diberi pahala seperti memberi sekalian orang Islam berbuka puasa.

14. Puasa
Niat - "Sahaja aku berpuasa esok hari sunat hari Asyura kerana Allah Taala"
fadhilat - Diberi pahala seribu kali Haji, seribu kali umrah dan seribu kali syahid dan diharamkannya daripada neraka.

Semoga Bermanfaat Dan Dapat Dipanjangkan Kepada Yang Lain-Lain.

kredit to iza@my.hanjin.com

9 Comments:

  • At January 26, 2007, Anonymous SOLEHAH said…

    Saudara dan saudari yang saya kasihi dalam nama Tuhan Yesus Kristus..saya mohon maaf sekiranya apa yang saya posting selama ini menyakitkan hati kamu sekelian..saya tidak berniat menghina agama islam..tetapi adalah tanggung jawab saya untuk berkongsi keselamatan dengan kamu semua...saya rasa kamu juga berhak mendengar dan mengatahui siapa Yesus Kristus ( Isa AL-Masih)..tidak perlu risau apa yang saya posting sehingga kamu mendelete semuanya...bukankah lebih baik kamu mengkaji Siapa sebenarnya Isa AL-Masih daripada terus menyalahkan saya...

    Amin, Tuhan Memberkati

     
  • At January 26, 2007, Anonymous SOLEHAH said…

    VERY IMPORTANT WARNING


    Please Be Extremely Careful especially if using

    internet mail such as Yahoo, Hotmail, AOL and so

    on. This information arrived this morning direct

    from both Microsoft and Norton.


    Please send it to everybody you know who has

    access to the Internet.


    You may receive an apparently harmless email

    with a P ower Point presentation "Life is beautiful."


    If you receive it DO NOT OPEN THE FILE UNDER

    ANY CIRCUMSTANCES, and delete it immediately.

    If you open this file, a message will appear on your

    screen saying: "It is too late now, your life is no

    longer beautiful." Subsequently you will LOSE

    EVERYTHING IN YOUR PC and the person who

    sent it to you will gain access to your name, e-mail

    and password.


    This is a new virus which started to circulate on



    Saturday afternoon. AOL has already confirmed the

    severity, and the antivirus software's are not

    capable of destroying it. The virus has been

    created by a hacker who calls himself "life owner."


    PLEASE SEND A COPY OF THIS EMAIL TO ALL

    YOUR FRIENDS and ask them to PASS IT ON

    IMMEDIATELY.

     
  • At January 26, 2007, Anonymous Anonymous said…

    masyaallah!!!

    solehah, bertaubatlah sblm anda dilaknati Allah swt. sesungguhnya anda cuba memesongkan akidah org Islam.

    Allah swt cuma satu,tiada apa yg dpt dibandingkan akan sama dgn Allah, Dia maha pengampun dan maha mengasihani oleh itu, cubalah kembali ke pangkal jalan.

     
  • At January 27, 2007, Anonymous Anonymous said…

    komen baru 3?
    kalau pasal ct mungkin banyak juga?
    ni lah bangsa kita ni.
    cuit sikit baru melatah
    tp kalau benda baik, tidur saja!
    kalau solehah masuk
    baru pasang silat gayung berantah
    konon membela agama ke?
    agamalah yg membela kamu deknon!

    nanti lepas aku komen ni,
    mesti berjela la korang komen.
    komen sajaaa..
    aku tak minta bayar pun.

     
  • At January 28, 2007, Anonymous Puteri tanjung said…

    Assalamualaikum En.Niezam,
    salam perkenalan drpd puteri. Alhamdulillah bagus sungguh pesanan yg diberikan itu dan terima kasih krna menginggatkan. Ayuh mari kita sama-sama berpuasa sunat pada hari asyura nanti...

    P/s:- pesanan buat solehah..usahlah gunakan nickname solehah itu jika nak sebarkan fahaman kristian anda kerna "solehah" yang sebenar bermaksud wanita islam yang mentaati perintah Allah. Anda tak layak!Jgn gunakan blog ini untuk mensesatkan umat islam!

     
  • At January 28, 2007, Blogger Alpha The Kerastangan said…

    Hmmm yang saya tahu sunat dibuat Hari Asyura ni tang puasa saja,...tak tau pulak yang lain. Jangan 'kelebihan' hari Asyura' ni jadi macam 'kelebihan solat tarawih' udah la ye....

     
  • At January 28, 2007, Anonymous SOLEHAH said…

    KETRITUNGGALAN YANG KUDUS DALAM KEKRISTENAN
    Paham Ketritunggalan yang kudus sama sekali tidak berarti adanya tiga allah sebagaimana yang dibayangkan secara salah oleh beberapa orang. Arti dari paham ini ialah bahwa Allah itu satu adanya.....

    Berada dalam diriNya sendiri, Ia menyatakan diriNya sebagai Bapa
    Berbicara dalam FirmanNya. Ia menyatakan diriNya sebagai Anak, yakni Firman.
    Hidup dalam RohNya, Ia menyatakan diriNya sebagai Roh Kudus.
    Adalah tidak boleh kita menarik pengertian dari nama-nama ini bahwa ada satu hubungan jasmaniah sebagaimana lazimnya pada sifat manusiawi, karena hal tersebut memiliki satu pengertian rohani.

    Nama-nama ini tidak ditetapkan atau ditemukan manusia, melainkan adalah kata-kata dari ilham ilahi dalam Kitab Kudus, sebagaimana yang anda dapat lihat pada ayat-ayat berikut ini:

    Al-Masih berkata kepada murid-muridNya, "Karena itu pergilah, jadikanlah semua bangsa muridKu dan baptislah mereka dalam nama Bapa dan Anak dan Roh Kudus" (Matius 28:19). Monoteisme jelas sekali dalam kata-kataNya, "baptislah mereka dalam nama". Dia tidak berkata baptislah mereka dalam nama-nama Bapa, Anak dan Roh Kudus. Namun Ketritunggalan dipaparkan dengan jelas dalam kata-kataNya, "Bapa dan Anak dan Roh Kudus."
    Rasul Yohanes dengan jelas sekali menegaskan pengertian ini, "Dan ada tiga yang memberikan kesaksian di dalam sorga: Bapa, Firman dan Roh Kudus; dan ketiganya adalah satu" (I Yohanes 5:7).
    Jika anda membandingkan kedua ayat ini maka akan anda temukan nama-nama Tritunggal Kudus; Bapa, Anak dan Roh Kudus. Inilah Tritunggal Kudus dalam satu-satunya Allah yang kepadaNya kita percaya.

    PERLUNYA KETRITUNGGALAN DALAM KESATUAN
    Secara ringkas, perlunya Ketritunggalan dalam Kesatuan sudah jelas dari ayat-ayat dan pembahasan di atas. Satu Allah, Pencipta segala yang hidup dengan sendirinya memiliki satu keberadaan diri secara pribadi. Satu Allah, yang menciptakan manusia dengan kemampuan berbicara, harus Ia sendirilah menyatakan FirmanNya. Satu Allah, yang menciptakan kehidupan dalam setiap makhluk hidup, Ia sendirilah yang hidup dalam roh. Sebab itu, adalah pasti bahwa satu Tritunggal kudus harus berada dalam satu-satunya Allah seperti yang telah kami jelaskan. Inilah kepercayaan kita yang sesungguhnya: Allah adalah satu dalam Tritunggal dan bukan tiga dewa.

     
  • At January 28, 2007, Anonymous Anonymous said…

    Soleha kau ni tak puas puas lagi ke..aku pun tak kuasa nak baca kau punya posting tentang kristian..tak minat dan tak perlu mengkaji lebeh baik aku bersama anak aku mengulangkaji pelajaran nya ..itu lebeh berfaedah..memang kau ini tak makan saman..lagi satu aku syorkan kau tukar lah nama kau kepada BEYONCE KE JENIFFER LOPES KE MADONNA KE MARIA CAREY KE..kan tersangat lah sesuai...SOLEHA tak sesuai betul......kafirun...

     
  • At February 01, 2007, Anonymous Anonymous said…

    hai si kafir yg menyamar xpayah pandai2 nk suruh orang kaji siapa Isa kami umat Islam dah tau semua tu buat pe nk kaji ko 2 yg melalut lebih2 sudah la org semua dh meluat jgn pura2 tunjuk baik pulak

     

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home

 
Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh Allahyarham Hani Mohsin Hanafi.AL-FATIHAH...