Blog Niezam Phg

Ada kalanya Allah memberikan kesenangan kepada kita bukan untuk menyenangkan kita, tetapi supaya kita dapat menjadi orang yang menyenangkan orang lain....semoga saya mampu menyenangkan anda ketika di teratak ini...

Sunday, January 21, 2007

lagu tema iklan syarikat telefon dicelup dari lagu gereja???

ASSALAMUALAIKUM... .

adakah anda di luar sana peka, bahawa salah satu iklan yg rasa2 lucu kat dlm TV skarang (org pakai sut kuning mcm bodoh) menggunakan lagu GEREJA dalam iklan tersebut... .
Iklan tersebut telah mempengaruhi masyarakat kita dengan menyanyikan lagu tersebut secara tidak sedar kerana cuba mengikut rentak lagu GEREJA tersebut...

dipetik
" KU KAN MENGIKUT MU, KEMANA SAJA KAU PERGI"
or dlm bahasa INGGERIS
"I'm gonna follow him"

"HIM" merujuk kepada ISA @ JESUS... .

Hal ini sedikit sebanyak telah memesongkan akidah umat ISlam secara halus melalui pengaruh Iklan dan lagu tersebut..

Ramai yang tidak sedar akan hal ini dan mengatakan iklan tersebut best atau pun lucu...

tapi sebenarnya itulah stategi org kafir utk menghancurkan agama ISLAM...

semoga kita sedar dan dpt menghindari hal ini secara lebih tegas!!!

SALAM... .





Niezam Phg says....

erk....mcm tu ker?...hmmmmm tepuk dada tanya iman.nasib baik pakai line lain kalau ta kite ada sumbangsih jugak tu......bulan bulan nak top up kan....kan ....kan




kredit to hi_da_yah_83@yahoo.com

30 Comments:

  • At January 21, 2007, Anonymous Anonymous said…

    i'd say, look at the positive sidela. there's time yg saya rasa, kita dengar lagu biarlah to the extend dengar saja. Allah Maha Esa tahu apa yg kita lakukan. saya selalu nyanyi lagu ni. sebab sukakan cite sister act yg memuatkan lagu ni. but to me, saya cuma nyanyi. bukan mengiyakan lagu ni. dan saya cuma translatekan lagu ni sebagai saya ikut anda sebagai anda. dan bukan anda sebagai jesus.

     
  • At January 21, 2007, Anonymous Anonymous said…

    puh lease la.....
    and then jgn la plak tembak i kata i nie kapir ke apa....just because you sing a song, boleh merosakkan iman ke?

    first and foremost, niat you tu apa....and adakah bila nyanyi sampai melekakan...? YOU tu can refer to anyone and anything...kalau niat you nak nyanyi as gospel in a church siap bertempik hallelujah, then itu niat you nak memuja God/Jesus/ whatever...

    if you nyanyi tujukan pada boyfriend you, then so be it....itu je...
    benda macam nie pun nak bising..

     
  • At January 21, 2007, Anonymous Anonymous said…

    This comment has been removed by a blog administrator.

     
  • At January 21, 2007, Anonymous Anonymous said…

    see, the consequence of this salah paham dah memudahkan seseorg menusuk duri kecelaruan dlm web anda. be carefull the others.

    peganglah hanya quran dan ajarannya serta hadith dan sunnah rasul. yakinlah hanya kepada Allah.

    bahaya besar ni bro. zam. i suggest u delete komen dr pn solehah tu sblm ramai yg jd keliru.

     
  • At January 21, 2007, Anonymous Anonymous said…

    to solehah!!!!
    there is NO suratul maryam in al Quran!! only suratul an-nisa'!!
    suratul maryam only in al kitab/bible.
    it was just use to confuse muslim!

    to all Muslim out there! dont't ever believe this silly solehah cheat story! they happily use arabian word u confuse muslim.

     
  • At January 22, 2007, Anonymous Anonymous said…

    hmm..

    as far as i know , lagu ni adalah salah satu lagu oldies inggeris kisah wanita yang sayang sangat kat teman lelakinya - tu yang keluar perkataam = I will follow him ( not him as in capital letter HIM !!) ,sebagaimana kita ada lagu-lagu cinta melayu lama kita , pun ada yang puja-puja teman / kekasih sendiri ..,
    cuma bila movie 'Sister Act' keluar , lagu ni dinyanyikan dalam gereja oleh para rahib wanita untuk persembahan depan Pope mereka ( dalam movie tu lah ) ..

    apa pun jua , luas-luaskan lah minda untuk buat pertimbangan , jangan mudah meletakkan sesuatu hukum tanpa kita benar-benar faham apa yang kita katakan ..

     
  • At January 22, 2007, Anonymous Anonymous said…

    Niezam, telah beberapa hari saya membaca komen yg dtg dari orang yg menamakan dirinya Solehah dan saya juga menunggu feedback dari zam tapi hampa...saya juga berkata dalam hati supaya zam delete saja komen dari kafirun itu.Dia cuba merosakan akidah kita sebagai orang Islam dan didlm komen nya yg lain dia cuba menidakkan nabi junjungan kita NABI MUHAMMAD.Dia cuba nak sebarkan agama kristian dlm blog ini..memang saya terlalu marah dengan penyapu buruk ni...kenapa dia cuba merosakan blog you zam...

     
  • At January 22, 2007, Anonymous Anonymous said…

    zam harap delete respon dari KAFIR LAKNAT yg menyamar nama solehah, si kafir laknat ni memperkecilkan Alquraan dan cuba menyebar ajaran kristian di blog ini..cepat bertindak zam

     
  • At January 22, 2007, Anonymous Anonymous said…

    Betu tu zam cepat bertindak sebelum SOLEHAH KEPARAT naik tocang..dia cuba menghina kita orang ISLAM..dan mengagunkan kristian.

     
  • At January 22, 2007, Anonymous Anonymous said…

    This comment has been removed by a blog administrator.

     
  • At January 22, 2007, Anonymous Anonymous said…

    Niezam,lihat lah blog kamu telah dicemari oleh kafirun.Astagfirullah...

     
  • At January 22, 2007, Anonymous Anonymous said…

    sebagai islam, Isa a.s. kami akui sebagai nabi, rasul, utusan Allah.

    tapi yang kami tidak akan akui adalah ketaksuban terhadap Isa a.s. yang menganggap baginda adalah Tuhan, baginda adalah anak Allah. dari dlm Bible sendiri cukup menceritakan sifat2 Isa sebagai seorang manusia, bukan Tuhan.

    al-Quran telah diturunkan oleh Allah sebagai pelengkap kepada keperluan manusia, dan menangani penyelewengan Injil. tetapi, adakah ini bermakna Allah membuat kesilapan? Tidak, Allah tidak pernah membuat silap.

    jika benar anda (solehah) seorang yang berfikiran terbuka, cuba dapatkan siri debat antara Sheikh Ahmad Deedat dan Pastor Stanley yang bertajuk 'Is Jesus God?'. Sesi debat ini diadakan di sebuah gereja di Sweden dan sesi yang berlangsung cukup adil bagi kedua-dua belah pihak. Di situ, jika anda seorang yang benar2 berfikiran terbuka, anda akan lebih jelas, yang mana yang benar, yang mana yang salah.

    saya mempunyai sesi debat itu, tetapi saya tak tahu bagaimana untuk berkongsi dengan anda semua...

     
  • At January 22, 2007, Anonymous Anonymous said…

    salam..kpd sesiapa yg punya handset..sila sms zam suruh zam delete respon di postingnya, ada KAFIR LAKNAT yg menyamar nama solehah cuba menyebarkan ajaran kristian di sini, cepat bertindak terhadap KAFIR LAKNAT tuu

     
  • At January 23, 2007, Blogger Niezam Phg said…

    kepada lanun cuber boleh tak anda kirimkan kepada saya sesi debat itu.saya memang berminat mengenai perbincangan mengenai antara agama ini. mungki dapat saya kongsi dengan rakan kita yang lain di blog ini.saya menantikan emel saudara....

     
  • At January 24, 2007, Anonymous Anonymous said…

    This comment has been removed by a blog administrator.

     
  • At January 25, 2007, Anonymous Anonymous said…

    Kesaksian Saudara Hamzah..

    Tuhan telah memanggil dan menyelamatkan saya, bukan melalui peristiwa-peristiwa atau kejadian 'supernatural' atau pengalaman yang ajaib yang menakjubkan! Kerana secara usaha manusia, adalah mustahil bagi saya menerima Kristus dan saya tidak mungkin menjadi seorang pengikut Al-Masih itu. Sebabnya ialah sejak taman asuhan kanak-kanak (Taska) lagi saya dibesarkan di pesantren (perkampungan di mana terdapat sekolah-sekolah agama dan madrasah Islam). Selepas itu saya telah dididik dan dibentuk selama enam tahun di sekolah pesantren itu dan telah menjalankan pendidikan saya dengan begitu baik. Setelah itu, keluarga saya telah berpindah, lalu saya pun melanjutkan pendidikan saya di sebuah pesantren lain selama tiga tahun lagi.

    Sebagai satu contoh kecemerlangan saya di pusat pengajian Islam pesantren ini, pada tahun 1987, saya telah dipilih mewakili kota saya dalam pertandingan tilawah Al-Quran. Dan saya telah menjadi juara pertandingan itu! Dan pada tahun 1988, saya telah juga menjuarai pertandingan kaligrafi Islam, yaitu seni Khat Arab yang halus itu. Pada masa itu juga, kami telah menjadi juara pertandingan pidato bagimana berdakwah secara berkesan untuk Islam, bagaimana untuk berusaha, mencari, berkhutbah secara Islam dan berdakwah ajaran Islam kepada mereka yang bukan Islam.

    Kemudian saya telah melanjutkan pendidikan saya lagi di sebuah institusi pengajian tinggi yang menyiapkan guru-guru agama Islam di kota kami. Di sini kami sebagai umat Islam amat mantap dan sangat percaya bahawa Islamlah yang paling benar, kerana selaras dengan ajaran Al-Quran bahawa: 'Innadinna indallah-hiislam' - 'sesungguhnya agama yang benar disisi Allah ialah Islam'. Dan satu misi besar bagi kami ialah untuk berusaha mencari mereka yang masih belum memeluk agama Islam.

    Kewajiban besar bagi kami di sekolah tinggi itu untuk memberi penjelasan kepada Islam bagi orang yang bukan Islam. Di sekolah itu juga, saya telah diberi ajaran bahawa, pada masa yang dahulu, berlakunya suatu Perang Salib, diantara umat Islam dan umat Kristian, dan dalam perang Salib itu umat Islam telah menang. Bagi saya, ini menunjukkan bahawa Islamlah agama yang benar. Kerana menurut ulamak dan kiyai saya, Tuhan berpihak kepada orang Islam, sehingga orang Islamlah yang menang dalam perang ini!

    Ini juga telah meyakini saya dengan lebih dalam ayat Quran itu "sesungguhnya agama yang benar disisi Allah ialah Islam" dan saya dipacu dan didorong untuk mencari-cari meraka yang belum lagi mengenal Islam. Dan di kota saya, kumpulan yang terbesar sekali yang belum terima Islam ialah dari keturunan Cina-Tionghua. Oleh itu, saya amat rindu dan tergerak hati untuk mendakwahkan mereka. Menurut tanggapan saya, agama orang-orang Cina ini adalah salah dan mereka perlu mendengar utusan Islam. Meskipun begitu, saya amat berhati-hati semasa mendekati orang Cina kerana saya tahu yang makanan kesukaan mereka ialah daging babi. Sebagai ajaran Islam, daging itu adalah jenis najis mugholadhl'oh-yaitu najis yang terkotor sekali. Jika tersentuh, untuk membersihkan dari kekotoran ini, orang yang tercemar itu kena mencuci tujuh kali dengan lumpur dahulu selepas itu mesti cuci dengan air bersih sebanyak tujuh kali - barulah boleh dikira 'suci'. Jadi, saya sebagai seorang Islam amat berhati-hati supaya tidak tersentuh dengan orang Cina.

    Walaupun begitu, saya amat terdorong untuk berdakwah kepada orang Cina. Perbualan saya dengan mereka seringkali diselit dengan soalan-soalan seperti berikut:

    "Hei kawan, mahukah anda dengarkan cerita dari saya? Saya ingin tanyakan anda-Apakah agama anda?"

    Pada satu hari saya telah tanyakan seorang sahabat keturunan Cina saya soalan di atas. Maka kawan saya itu telah menjawab: "Agama saya Kristian"

    Lalu saya berkata kepadanya: "Wahai kawanku, tahukah saudara bahawa amanat Kristian itu benar hanya untuk dua ribu tahun yang lalu? Pada saat Nabi Isa masih hidup, tetapi sekarang agamanya telah digantikan dengan agama yang baru dan seorang Nabi yang baru!" Yaitu Islam dan nabinya 'Muhammad'.

    Tetapi dia katakan : "Oh bagi saya itu tidak menjadi masalah, jika ada agama yang baru atau tidak ...kerana bagi saya dengan IMAN saya pasti masuk syurga!

    Apabila mendengar ini, saya telah amat terkejut...! Sebab selama 10 tahun saya belajar di sekolah agama pesantren dan selepas itu lebih empat tahun lagi di institusi perguruan tinggi Islam saya tidak pernah dengar bahawa masuk syurga itu pasti! Yang ada sahaja adalah kata-kata 'Insyaallah...'. Yaitu "ad-dunia mazsira-tul akhirah" - yaitu Dunia ini adalah satu tempat berlumba-lumba untuk menuju ke Akhirat, dan untuk memasukinya pun dengan "Insyaallah'" sahaja. Tapi bagaimanakah saudara Kristian ini boleh kata, memasuki syurga baginya adalah pasti? Jadi saya menegurnya dengan soalan :

    'Wahai saudaraku, Sememangnya Syurga itu kepunyaan Bapamu, ke?'

    Lalu dia menjawab : "Ya! Memangnya Syurga itu Bapaku punya."

    Saya amat terkejut dengan jawabannya itu dan terlintas di fikiran saya pada saat itu nas Al-Quran Surah al-Ikhlas ayat 6 : "Lam walid wa lam yulad" yakni "bahawa Allah tidak beranak dan tidak diperanakkan" dan di surah al-Jinn ayat 3 :"Bagaimana Allah boleh mempunyai Anak kalau Dia tidak mempunyai permaisuri?" Tetapi bagaimana sahabat Kristian ini sanggup mengakui Tuhan sebagai Bapanya sendiri? Kemudian saya tanyakan dia lagi: "Sememangnya Tuhan kamu Siapa?, dan namaNya Siapa?" Dia jawab dengan tenang: Tuhan saya adalah Yesus (Isa) - pada saat saya dengar kata-kata itu, emosi saya telah naik marah dan saya marah besar kepada dia. Kerana dia telah menyekutukan Allah, mengikut tanggapan saya. Ajaran saya selama ini yalah: "La-illah ha-ilallah" yakni "Tidak ada Tuhan kecuali Allah." Tetapi bagaimanakah sahabat Kristian saya ini boleh kata Isa adalah Tuhannya! Jadi saya pun mengucapkan kepada kawan itu: "Lakum di-nukum al ya-din" - "Bagimu agamamu dan bagiku agamaku" (Surah al-Kafirun 6).

    Kemudian saya anggap pertemuan itu sudah selesai. Saya pun pulang ke perkampungan saya dan hidup saya kembali seperti biasa. Saya teruskan pengajian dan pencarian saya untuk kebenaran. Mahupun di Institusi Islam saya atau secara peribadi. Semasa saya lakukan pengajian saya itu dialog yang telah berlaku dengan sahabat saya di atas tidak tinggalkan fikiran saya.

    Di mana dialog itu menggerakkan saya untuk mencari siapakah sebenarnya Isa Al-masih itu. Dan mengapakah umat Kristian boleh kata bahawa 'dengan iman seorang itu pasti masuk Syurga'. Saya telah mencari buku-buku yang bercerita tentang Isa. Saya telah temukan satu Kitab yang ditulis oleh Kiyai Mundhir Dhan Nadzir yang berjudul Fa'firu Il'lallah (Jalan Menuju ke Allah).

    Dalam Kitab itu ada menjelaskan tentang peristiwa di akhir Zaman. Di mana di dalamnya diceritakan di zaman akhir akan terjadi peprangan di mana-mana, kebuluran di mana-mana, gempa bumi di mana-mana, keributan terjadi di mana-mana dan banyak orang akan resah gelisah dan ketakutan. Dalam keadaan yang semacam itu, kemudian muncullah satu kuasa yang sungguh dasyhat, yang bernama 'Dajjal'. Dan Dajjal ini sangat-sangatlah menakutkan. Di mana matanya satu, dan dia amat tinggi dan besar, sehingga lautan pun sejauh selangkah kaki sahaja baginya. Di tangan kanannya dia membawa Syurga dan di tangan kirinya dia membawa Neraka. Dajjal ini pergi kemana-mana untuk mencari penghuni-penghuni bagi Syurga dan Neraka yang dibawakannya. Padahal Syurganya adalah Neraka di mana penghuni-penghuninya akan disiksa kekal abadi dan selama-lamanya! Dia pergi ke mana-mana saja mencari jiwa-jiwa untuk memasuki Syurganya itu. Tetapi, pada saat yang terakhirnya datanglah Penyelamat yang akan menentang Dajjal yang sangat jahat itu. Saya amat terkejut dengan siapakah yang akan datang selamatkan Dunia ini dari cengkaman Dajjal ini - ISA AL-Masih sebagai Imam Mahdi sendiri!

    Datanglah Isa al-Masih sebagai Imam Mahdi yang akan selamatkan Dunia dari kejahatan siDajjal! Dua kuasa yang timbul ini akan bertemu dalam satu pertembungan peperangan yang dahsyat antara Isa dan Dajjal itu! Saya amat kagum dan heran dengan apa yang terjadi selanjutnya. Semasa bertemu dengan Dajjal itu, Isa al-Masih berkata kepada bumi "Hai Bumi! Terbukalah..". Maka dengan serta-merta Bumi pun terbuka dan Dajjal pun jatuh ke dalamnya dan terus terhimpit di dalamnya, lalu si Dajjal itu pun mati. Dari situ saya bertanya lagi : "Mengapakah masih ISA Al-Masih yang dapat mengalahkan Dajjal?" Kerana dalam foot-notenya buku ini, disebut bahawa Dajjal ini merupakan pergabungan segala kekuatan Iblis yang menjadi satu. Dan Dajjal ini akan menyesatkan ramai orang kedalam Neraka dengan kuasanya.

    Soalan yang timbul di dalam fikiran saya ialah: Mengapa masih Isa Al-Masih yang dapat mengalahkan kuasa-kuasa Iblis ini? Mengapakah bukan Nabi Adam yang pernah temukan secara langsung dengan Iblis itu? Kenapakah bukan Nabi Nuh, Nabi Idris, Hud, Salleh dan nabi-nabi yang lainnya, dan bukan pula Nabi Muhammad yang dulu saya pernah menyanjungkan, muliakan dan impikan. Mengapakah masih Nabi Isa? Dalam kitab yang sama itu, muncullah cerita yang menjawab soalan-soalan yang runcing ini dalam jiwa saya. Setelah Hazrat Isa berkuasa selepas kekalahan Dajjal, maka terjadilah Hari Kiamat.

    Pada masa Kiamat pula, semua jiwa manusia yang pernah hidup akan dikumpulkan di satu tempat yang bernama 'Ara Mahsyar' atau Padang Mahsyar. Mereka akan dikumpulkan di Padang Mahsyar ini untuk menunggu waktu penghakiman mereka, dimana satu-persatu mereka akan menghadapi seorang Hakim yang akan menghakimi setiap umat manusia. Mereka ini amat ketakutan saat ini kerana keadaan kepanasan yang amat sangat pada waktu itu. Mengikut gambaran Kitab itu, lantainya Padang Mahsyar adalah perak dan di atasnya pula terdapat Matahari yang boleh dijangkau dengan tangan manusia. Sehingga kepanasannya begitu teruk sekali dan membuat setiap manusia disana hancur menjadi air dan kemudian muncul lagi menjadi manusia; sehingga mereka ini semua berduyun-duyun mencari pembela mereka, supaya masalah mereka boleh cepat diadili.

    Mereka bertemu dengan Nabi Adam, lalu menyeru kepada baginda:"Ya Nabi Adam, ya Nabi Allah-tolonglah cepat bela masalah kami!" Tetapi jawabnya Nabi Adam ialah : "Hai Umatku, aku tidak sanggup membela perkara kamu, kerana saya pun malu, saya pun harus mempertanggungjawabkan masalah saya sendiri di hadapan Hakim itu." Kemudian mereka ke Nabi-nabi Nuh, Idris, Hud, Salleh dan kepada semua nabi yang lain untuk mencari pertolongan membela masalah mereka di hadapan Sang Hakim itu. Tetapi mereka semua pun tidak dapat tolong umat manusia itu! Kemudian mereka pergi mencari Nabi akhir zaman, nabi Muhammad. Mereka berseru:"Ya Rasullulullah, Tolong cepat bela masalah kami." Lalu Muhammad menjawab mereka: "Wahai umatku, aku tidak boleh membela perkara kamu. Aku hanya boleh mendoakan syafaat bagimu sahaja...". Tetapi Muhammad tidak dapat menentukan siapa diantara umatnya yang akan masuk Syurga atau Neraka. Keputusan muktamad dan terakhirnya hanya berada di dalam tangan Hakim yang akan menghakimi umat Manusia !

    Saya amat terkagum dengan siapa yang menjadi Sang Hakim itu, saudara saudari, ternyata yang menjadi Penghakim adalah tidak lain dan tidak bukan : Isa Al-Masih. Soalannya sentiasa melintas difikiran saya : Mengapakah Isa Al-Masih lagi yang muncul menjadi Hakim ? Dialah yang menentukan mereka yang akan masuk syurga dan juga mereka yang akan masuk Neraka. Saya bertanya-tanya dan terus bertanya dan amat teringin mengetahui jawabannya. Dan kemudian saya mulai bertahajud, saya beristikhoro' dan saya bersolat dan berdoa terus-menerus. Kerana saya tidak mahu berada di keadaan di tengah-tengah, dimana dosa dan pahala saya dihitung seimbang. Kerana saya tahu bahawa hidup di dunia ini hanya sementara, yang kekal hanya adalah di akhirat -syurga atau neraka. Yang menentukan kita masuk syurga atau neraka nanti adalah semasa kita di dunia hari ini.

    Kemudian saya pun berdoa dan bersolat sambil mencari jawaban dan penyelesaian bagi soalan saya di atas. Saya telah menangis. Hati saya sentiasa mencari apakah hakikat yang sebenarnya tentang peranan besar yang dimain oleh Nabi Isa yang juga bergelar Al-Masih itu, dalam perkara Syurga dan Neraka. Selama tiga tahun saya telah bergumul dengan perkara yang penting ini, tiga tahun saya mencari-cari kebenaran siapakah sebenarnya Isa Al-Masih ini. Mengapa orang Kristian tetap yakin dengan iman mereka pasti masuki Syurga? Mengapa Tuhan umat Kristian adalah Yesus Kristus yakni Isa Al-Masih!

    Tidak lama kemudian, saya diberi jawabannya. Tuhan telah bukakan mata dan hati saya kepada kebenaran - Siapakah sebenarnya Isa Al-Masih itu. Jawabannya datang dari ayat al-Quran Surah Al-Imran 3 ayat 45 :

    "Malaikat berkata : Ya Maryam, sesungguhnya, Allah itu memberi khabar sukacita kepadamu, Maryam, dengan Firman yang dari Allah, Firman itu bernama Al-Masih Isa ibnu Maryam, yang berkuasa di dunia dan di dalam akhirat dan yang paling dekat dengan Allah..."

    Sungguh indah hakikat ini. Firman Allah ini yang bernama Isa Ibnu Maryam yang berkuasa di dunia dan di akhirat. Alhamdullillah! Kesimpulannya dalam fikiran saya : Dia yang datang kali kedua, Dia yang mampu mengalahkan Dajjal, Dia yang akan menghakim umat manusia dan menentukan siapa akan masuk ke Syurga atau Neraka - memang itulah HAK Dia, sebab Isa ibnu Maryam itu berkuasa di Dunia dan juga di Akhirah!

    Kemudian saya telah mencari sahabat Tionghua saya itu dan melaluinya saya memperolehi sebuah Al-Kitab yaitu sebuah Kitab Suci Injil (KSI). Saya telah cuba membaca KS Injil ini tetapi pada mula-mula saya takut lalu mengucap "ta'awuz" (nauzbillah...) sebelum membacakannya! Tetapi pada saat saya membukakannya saya telah merasa amat selesa sekali lalu saya bermula membaca dengan buku Kejadian.

    Sungguh enak dan seronok sekali pembacaan saya itu! Kerana cerita dalamnya sangat jelas, dan kesinambungannya juga amat sempurna. Kronologinya sangat lengkap sekali dan berurutan! Dalam al-Quran tidak selengkap KS Injil. Kalau dalam Quran cerita Nabi Adam, terdapat di Surah Semut, Sapi Betina, Surah Labah-labah dan di Surah Guruh dsbnya, semuanya hanya secebis-secebis sahaja. Tetapi kesemuanya pun tetap tidak selengkap seperti Buku Kejadian dalam Al-Kitab!

    Saya telah membaca selanjutnya Kitab Suci Injil itu. Semua cerita-cerita dalamnya amat cocok dengan ajaran dari kiyai-kiyai dan tokoh-tokoh Islam lain yang telah mengajar saya. Saya telah berusaha membaca dan memahami segala-gala yang terkandung dalamnya dengan hati dan fikiran yang terbuka sekali, dan Tuhan telah memperkenankan usaha pencarian saya itu.

    Akhir kata, pada bulan Julai tahun 1991, sesudah bergumul selama tiga tahun dengan soalan-soalan saya, setelah memiliki dan membaca Kitab Suci Injil bagi diri sendiri, Tuhan telah memberkati saya dengan damai sejahtera dan keselamataN..

    Sambil saya berfikir tentang persiapan saya, saya telah dinampakkan satu gambaran dosa-dosa saya yang sungguh besar sekali yang tidak mungkin dosa itu dapat diampuni. Tuhan telah menunjukkan dosa saya yang begitu besar sehingga mustahil bagi saya masuk syurga. Pada saat itu saya mulai menangis atas segala yang telah saya renungkan. Tetapi pada waktu itu juga Tuhan telah menunjukkan saya bagaimana Al-Masih Isa telah menjadi Penebus saya, dan bagaimana baginda telah menanggung hukuman bagi dosa-dosa saya -dan juga manusia sejagat-untuk kekal abadi! Sama seperti bagaimana anak Nabi Ibrahim telah diselamatkan daripada dijadikan korban sembelihan oleh penggantinya - seekor kibas yang telah disiapkan oleh Tuhan sendiri yakni penebusnya yang besar (fi'dia). Sesungguhnya peristiwa ini adalah satu gambaran nubuat yang Tuhan telah berikan kepada umatnya tentang kedatangan Isa al-Masih yang datang sebagai Penebus manusia yang kekal abadi!

    Setelah saya sendiri telah meyakini penebusan hukuman dosa-dosa saya oleh korban yang telah dibayar oleh Tuhan sendiri -dengan nyawa Isa al-Masih yang sempurna, saya kini beroleh keyakinan juga untuk kedatangan baginda kembali ke dunia. Karena kini baginda bukan sahaja Sang Hakim yang adil itu, tetapi dia juga adalah Penebus dan Juruselamat saya untuk selama-lamanya! Halleluyah! Alhamdullilah!

    Saya ingin sarankan kepada saudara-saudari yang dikasihi, kupaslah segala prasangka yang tidak berasas kamu terhadap Kitab Suci Injil. Bacalah Kitab Suci ini dengan fikiran yang terbuka. Tuhan akan memberkati saudara-saudari dengan anugerahNya yang maha suci dan indah! Saya ingin menutupi kesaksian saya dengan satu ayat daripada Kitab Suci Injil yang sungguh bermakna dan indah sekali:

    "Kerana dengan rahmat Allah, kamu diselamatkan oleh sebab kamu percaya kepada Isa. Penyelamatan itu bukan hasil usaha kamu sendiri, melainkan dari kasih karunia Allah."

    Efesus 2 : 8-9

     
  • At January 26, 2007, Anonymous Anonymous said…

    nanti nasi pun tak lama lagi takut nak makan..

     
  • At January 26, 2007, Anonymous Anonymous said…

    lanuncyber said....
    .....tapi yang kami tidak akan akui adalah ketaksuban terhadap Isa a.s. yang menganggap baginda adalah Tuhan, baginda adalah anak Allah....

    .SOLEHAH.....Memang Isa Almasih adalah Allah yang turun ke dunia menyelamatkan umat manusia..kerana manusia penuh dengan kejahatan dan dosa..manusia tidak mampu datang kepada Allah..dengan itu Allah sendirilah yang datang mencari umat manusia dengan turun ke dunia Ia kita kenal sebagai TUHAN YESUS KRISTUS atau Isa Almasih..

    .lanuncyber said....
    ...dari dlm Bible sendiri cukup menceritakan sifat2 Isa sebagai seorang manusia, bukan Tuhan....

    ...Kamu tidak pernah baca kitab Injil kot...dalam Injil Cukup menjelaskan Yesus sebagai Tuhan..
    bahkan dalam Quran sendiripun ada mengatakannya...Contoh..Surah Al-Imran 3 ayat 45 :..Malaikat berkata : Ya Maryam, sesungguhnya, Allah itu memberi khabar sukacita kepadamu, Maryam, dengan Firman yang dari Allah, Firman itu bernama Al-Masih Isa ibnu Maryam, yang berkuasa di dunia dan di dalam akhirat dan yang paling dekat dengan Allah..."

    ....Cuba renung ayat ini...FIRMAN ITU YANG DARI ALLAH, FIRMAN ITU BERNAMA AL-MASIH ISA IBNU MARYAM..

    ..Terima kasih Tuhan Yesus kristus.

     
  • At January 26, 2007, Anonymous Anonymous said…

    PERSOALANNYA DI SINI BUKAN SIAP ITU ISA..

    SAYA MENGHARAPKA TUHAN SAYA JAUH LEBIH HEBAT DARI MANUSIA...
    TUHAN SAYA BUKAN SEPERTI MANUSIA BIASA+BINATANG ETC...
    KERANA JIKA TUHAN ITU BERUPA MANUSIA,
    MAKA MANUSIA BIASA TURUT MAMPU MENJADI TUHAN.....

    KALAU ISA TUHAN,
    DIA TIDAK PERLU DIBERANAKKAN OLEH MARYAM SEPERTI KITA..
    DIA TIDAK PERLUA ADA IBU + EMAK..
    ITU FITRAH MANUSIA...

    JIKA BENAR ISA ITU TUHAN,
    MENGAPA DIA TURUN KE LANGIT MENENTANG DAJAL,
    KENAPER ISA TIDAK MENGIRIM BALA TENTERANYA SAHAJA...
    KAN TUHAN ITU HEBAT,
    MAKA DIA MAMPU MENGHANCURKAN DAJJAL
    DARI LANGIT..
    YANG KUASANYA TIDAK AKAN TERBANDING DENGAN ALLAH...
    KENApa ISA NAK BRSUSAH PAYAH PULA..

    JGN LIHAT HANYA DARI SATU SUDUT SAHAJA...
    BAGAIMANA PENGAMPUNAN DOSA YG DI AMALKAN OLEH KRISTIAN...
    SYA MEMANG XSETUJU DGN PERKARA INI..
    MENGAPA PERLU ADER PERANTARAAN ANTARA KITE DENGAN TUHAN..
    DIA MAHA HEBAT,
    MAKA TAK PERLULAH MANUSIA BIASA YG MEMAAFKAN PULA..
    TAK MASUK AKAL..

    KRISTIAN TUE LAGI ZALIM..
    TIDAK MEMBENARKAN SISTER N FATHER KAHWIN..
    KAN PERKAHWINAN ITU KEPERLUAN N FITRAH MANUSIA...

    YANG PALING SAYA BENCI APABILA MELIHAT GAMBAR GEREJA-->MELIHAT ISA DISALIB DI ATAS MENYELAMATKAN MANUSIA...
    KENAPER NK SALIBKAN DIRI N MENYELAMATKAN MANUSIA KALAU DIER TUE TUHAN...
    KKAN TUHAN BOLEH MENYELAMATKAN MANUSIA DARI LANGIT TANPA PERLU BERSUSAH PAYAH MENCARI MANUSIA...

    SAYA PERCAYA KEBESARAN TUHAN SAYA----ALLAH SWT------
    DIA TIDAK ADA IBU+EMAK+ANAK+ X DIBERANAKKAN

     
  • At January 27, 2007, Anonymous Anonymous said…

    sumbody said

    SAYA MENGHARAPKA TUHAN SAYA JAUH LEBIH HEBAT DARI MANUSIA...
    TUHAN SAYA BUKAN SEPERTI MANUSIA BIASA+BINATANG ETC...

    Memang Tuhan Yesus hebat..kerana orang buta menjadi celik, orang mati hidup semula, dan berbagai mujizat yang di lakukannya..( sila baca Kitab Injil ) yang tidak mampu dilakukan oleh manusia..

    sumbody said

    KALAU ISA TUHAN,
    DIA TIDAK PERLU DIBERANAKKAN OLEH MARYAM SEPERTI KITA..
    DIA TIDAK PERLUA ADA IBU + EMAK..
    ITU FITRAH MANUSIA...

    ...jadi kamu mau dia keluar dari mana?..dari batu...bukankah itu lebih berupa cerita mitos..ingat walaupun dia dilahirkan oleh maryam tetapi kelahirannya tidak sama dengan manusia biasa..tetapi kelahiran Yesus adalah kerana Roh Allah sendiri yang kita kenal sebagai Roh Kudus...atau kalimat Allah..Buktinya...
    Surat Al Imran, Keluarga Imran: 39 "Sesungguhnya Allah menggembirakan kamu dengan melahirkan seorang puteramu Yahya, yang membenarkan kalimat dari Allah..."

    sumbody said
    SYA MEMANG XSETUJU DGN PERKARA INI..
    MENGAPA PERLU ADER PERANTARAAN ANTARA KITE DENGAN TUHAN..

    kerana kita penuh dengan dosa..kita terpisah dari Tuhan semanjak Adam dan Hawa...kita sepatutnya dihukum...tetapi kerana begitu besar kasih Allah akan dunia ini ..ia datang ke dunia menyelamatkan kita..itu yesus..darahnya telah menyelamatkan kita semua..pengerbonannya sempurna..untuk semua bangsa..tidak perlu ada korban binatang yang di amalkan oleh orang islam tiap2 tahun...

    ....KRISTIAN TUE LAGI ZALIM..
    TIDAK MEMBENARKAN SISTER N FATHER KAHWIN..
    KAN PERKAHWINAN ITU KEPERLUAN N FITRAH MANUSIA...

    ....Ajaran kristian tidak pernah menghalang orang berkhawin..

    .....YANG PALING SAYA BENCI APABILA MELIHAT GAMBAR GEREJA-->MELIHAT ISA DISALIB DI ATAS MENYELAMATKAN MANUSIA...
    KENAPER NK SALIBKAN DIRI N MENYELAMATKAN MANUSIA KALAU DIER TUE TUHAN...


    ...sepatutnya saudara dan saya yang patut di salib kerana dosa kita...tetapi kerana kasih allah yang begitu besar..maka ia rela disalibkan...agar anugerah keselamatan dapat kita perolehi..
    itu lah yang dinamakan KASIH ALLAH..


    ...KKAN TUHAN BOLEH MENYELAMATKAN MANUSIA DARI LANGIT TANPA PERLU BERSUSAH PAYAH MENCARI MANUSIA...


    siapa kita yang berhak mementukan cara Tuhan menyelamatkan kita..

    SAYA PERCAYA KEBESARAN TUHAN SAYA----ALLAH SWT------
    DIA TIDAK ADA IBU+EMAK+ANAK+ X DIBERANAKKAN

    saya pun percaya kebesaran Tuhan Allah SWT..itu sebab saya tidak mempertikaikan Firmannya...Allah memang tidak mempunyai ibu..cuma Rahim Maria dipinjamkan dan Dia dilahirkan oleh Kalimat Allah sendiri..Firman Allah..

    Tuhan memberkati..

     
  • At January 27, 2007, Anonymous Anonymous said…

    SOLIHAH SAY:

    "Memang Tuhan Yesus hebat..kerana orang buta menjadi celik, orang mati hidup semula, dan berbagai mujizat yang di lakukannya.."

    BAGAIMANA DENGAN
    1) MUSA DGN TONGKATNYA
    2)SULAIMAN DENGAN KEBIJAKSANAANNYA BRINTERAKSI DGN BINATANG DN JIN
    3) MUHAMMAD S.A.W MEMBELAH BULAN

    ANDA TIDAK MAHU MENJADIKAN MEREKA TUHANNN???

     
  • At January 27, 2007, Anonymous Anonymous said…

    SOLIHAH SAYS:

    "...jadi kamu mau dia keluar dari mana?..dari batu...bukankah itu lebih berupa cerita mitos.."

    SAYA MASIH TERPIKIR KENAPER MESTI SAMAKAN KEJADIAN TUHAN DENGAN MANUSIA!!!

    KALAU BENAR DIA HEBAT..
    MENGAPA NK KELUAR DR PERUT @ BATU??

    "ingat walaupun dia dilahirkan oleh maryam tetapi kelahirannya tidak sama dengan manusia biasa."

    MENGAPA KEJADIAN PELIK DAPAT MENGANGKAT MANUSIA ITU SEBAGAI TUHAN...
    BAGAIMANA DENGAN MANUSIA YG DILAHIRKAN BERKEMBAR DGN BINATANG??
    BAGAIMANA PULA DENGAN MANUSIA YG KELUAR KRISTAL DARI BADANNYA??
    KAN XSAMA DENGAN MANUSIA BIASA...

    SETIAP KEJADIAN PELIK PASTI ADER KUASA HEBAT YG MENCIPTAKANNYA..
    MENGAPA ISA DILAHIRKAN SEBEGITU..
    PASTI ADER KUASA MAHA HEBAT YG MENGKEHENDAKINNYA

     
  • At January 27, 2007, Anonymous Anonymous said…

    SOLEHAH SAY:

    "kerana kita penuh dengan dosa..kita terpisah dari Tuhan semanjak Adam dan Hawa"

    AGAMA ANDA MEMISAHKAN ANDA DARI TUHAN..
    TETAPI TIDAK ISLAM...
    ALLAH ADER DIMANA2...
    MELIHAT UMATNYA...

    JIKA BENARLAH KITA TERPISAH DARI TUHAN,
    MENGAPA MANUSIA JUGA YG MENJADI PERANTARAANNYA...

    "..ia datang ke dunia menyelamatkan kita..itu yesus..darahnya telah menyelamatkan kita semua.."

    "tidak perlu ada korban binatang yang di amalkan oleh orang islam tiap2 tahun..."

    KAMI HANYA KORBANKAN BINATANG SEBAGAI SEDEKAH PADA FAKIR MISKIN...
    SETAHUN SEKALI..
    KALAU BEGITU KESIAN JUGA AYAM+ITIK DAN KAMBING YG KITER KORBANKAN SETIAP HARI SEBAGAI MKANAN..

    TP KAMI TIDAK PERNAH MENGORBANKAN NYAWA SESAPER UNTUK MEMOHON KEMAAFAN TUHAN MCM TUHAN AWAK..



    KENAPALAH NK MENGORBANKAN NYAWA..
    TUHAN KAMI, ALLAH S.W.T MAHA PENYAYANG LAGI MAHA MENGASIHANI UMATNYA..
    TAUBAT NASUHA+SEMAYANG SUNAT MAMPU MENCUCI DOSA

     
  • At January 27, 2007, Anonymous Anonymous said…

    SOLEHAH SAY :

    "...sepatutnya saudara dan saya yang patut di salib kerana dosa kita...tetapi kerana kasih allah yang begitu besar..maka ia rela disalibkan...agar anugerah keselamatan dapat kita perolehi..
    itu lah yang dinamakan KASIH ALLAH.."

    KALAU KASIH ALLAH ITU BEGITU BESAR,
    MENGAPA DIA PLAK NK DISALIBKAN..
    KUASA YG HEBAT MAMPU MEMBUAT APA SAHAJA TANPA MENZALIMI DIRI SENDIRI..


    SETIAP HARI MANUSIA AKAN MEMBUAT DOSA..
    MANUSIA SEMAKIN RAMAI..
    ADAKAH DENGAN PENYALIBAN TUHAN AWAK TUE MAMPU,
    MAMPU MEMAAFKAN SEMUA MANUSIA..

    JADI AGAMA KAMI MENGATAKAN YG KEMAAFAN ITU DTGNYA DARI SENDIRI...
    BUKANNYA DI ATAS KEHENDAK ORG LAIN..
    JIKA AGAMA ITU MEMERLUKAN PENGORBANAN...
    SAYA PUN TAKUT HENDAK MENGORBANKAN DIRI...
    AGAMA SAYA LEBIH HALUS + MUDAH + LEMBUT KAEDAHNYA...

     
  • At January 27, 2007, Anonymous Anonymous said…

    SOLEHAH SAY:

    "siapa kita yang berhak mementukan cara Tuhan menyelamatkan kita.. "

    JIKA SAUDARA BRSUSAH PAYAH MENCARI KEBENARAN AGAMA,SAUDARA JUGA PATUT MENCARI HIKMAH SETIAP KEJADIAN...

    SEPERTI SAYA KATAKAN...
    SAYA TIDAK MAHU TUHAN SAYA MENYERUPAI DAN MENYAMAI MANUSIA..
    SYA MEMERLUKAN KUASA YG HEBAT+KUAT..
    BUKAN BERDASARKAN INJIL SHAJA..

     
  • At January 27, 2007, Anonymous Anonymous said…

    SAYA TIDAK AKAN MENGAKUI TUHAN SAYA LAHIR DARI RAHIM MANUSIA...
    MEMPUNYAI FIZIKAL DAN FIKIRAN SEPERTI MANUSIA...

     
  • At January 27, 2007, Anonymous Anonymous said…

    JGN SUWUH ZAM PADAM APER YG DIER CKP..

    KITER SBAGAI UMAT ISLAM KENA LAWAN BALIK...
    JGN BG DIER PERSENDAKAN AGAMA KITA..

    TUHAN KAMI TIDAK MEMPUNYAI IBU+ANAK+DIBERANAKKAN..

    TUHAN KAMI TIDAK MEMILIKI FITRAH UMPAMA MANUSIA..

    DAN TIDAK PERLU MENZALIMI DIRI UNTUK MEMAAFKAN MANUSIA...

    SAPER ISA UNTUK MEMAAFKAN MANUSIA..
    SEDANGKAN DIER SENDIRI TIDAK BERUPAYA LAHIR KE DUNIA DGN SENDIRINYA..

    DIA SENDIRI TIDAK BERUPAYA HIDUP TANPA MARYAM..


    TUHAN KAMI TIDAK PERLU PERGANTUNGAN

     
  • At January 28, 2007, Anonymous Anonymous said…

    KETRITUNGGALAN YANG KUDUS DALAM KEKRISTENAN
    Paham Ketritunggalan yang kudus sama sekali tidak berarti adanya tiga allah sebagaimana yang dibayangkan secara salah oleh beberapa orang. Arti dari paham ini ialah bahwa Allah itu satu adanya.....

    Berada dalam diriNya sendiri, Ia menyatakan diriNya sebagai Bapa
    Berbicara dalam FirmanNya. Ia menyatakan diriNya sebagai Anak, yakni Firman.
    Hidup dalam RohNya, Ia menyatakan diriNya sebagai Roh Kudus.
    Adalah tidak boleh kita menarik pengertian dari nama-nama ini bahwa ada satu hubungan jasmaniah sebagaimana lazimnya pada sifat manusiawi, karena hal tersebut memiliki satu pengertian rohani.

    Nama-nama ini tidak ditetapkan atau ditemukan manusia, melainkan adalah kata-kata dari ilham ilahi dalam Kitab Kudus, sebagaimana yang anda dapat lihat pada ayat-ayat berikut ini:

    Al-Masih berkata kepada murid-muridNya, "Karena itu pergilah, jadikanlah semua bangsa muridKu dan baptislah mereka dalam nama Bapa dan Anak dan Roh Kudus" (Matius 28:19). Monoteisme jelas sekali dalam kata-kataNya, "baptislah mereka dalam nama". Dia tidak berkata baptislah mereka dalam nama-nama Bapa, Anak dan Roh Kudus. Namun Ketritunggalan dipaparkan dengan jelas dalam kata-kataNya, "Bapa dan Anak dan Roh Kudus."
    Rasul Yohanes dengan jelas sekali menegaskan pengertian ini, "Dan ada tiga yang memberikan kesaksian di dalam sorga: Bapa, Firman dan Roh Kudus; dan ketiganya adalah satu" (I Yohanes 5:7).
    Jika anda membandingkan kedua ayat ini maka akan anda temukan nama-nama Tritunggal Kudus; Bapa, Anak dan Roh Kudus. Inilah Tritunggal Kudus dalam satu-satunya Allah yang kepadaNya kita percaya.

    PERLUNYA KETRITUNGGALAN DALAM KESATUAN
    Secara ringkas, perlunya Ketritunggalan dalam Kesatuan sudah jelas dari ayat-ayat dan pembahasan di atas. Satu Allah, Pencipta segala yang hidup dengan sendirinya memiliki satu keberadaan diri secara pribadi. Satu Allah, yang menciptakan manusia dengan kemampuan berbicara, harus Ia sendirilah menyatakan FirmanNya. Satu Allah, yang menciptakan kehidupan dalam setiap makhluk hidup, Ia sendirilah yang hidup dalam roh. Sebab itu, adalah pasti bahwa satu Tritunggal kudus harus berada dalam satu-satunya Allah seperti yang telah kami jelaskan. Inilah kepercayaan kita yang sesungguhnya: Allah adalah satu dalam Tritunggal dan bukan tiga dewa.

     
  • At January 31, 2007, Blogger sumbody said…

    KALAU SATU TUE MAKSUD DIER SATU

    KALU TIGA TUE TIGALAH

    MANER DER SATU TUE TIGA..

    NMPAK SGT YG AGAMA U ALL NIE DH MEMBELIT-BELITKAN FAKTA

    KEJAP CKP SATU THEN TIGA PLAK

    NK MAIN2 NGAN AYAT KER

     
  • At February 01, 2007, Blogger anne rafei said…

    lanuncyber, saya pun dah tengok debat tu. tapi tak kuat nak tengok sampai habis. takut iman tak kuat... kena betul2 paham kalo tak hanyut..

     

Post a Comment

<< Home

 
Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh Allahyarham Hani Mohsin Hanafi.AL-FATIHAH...