Blog Niezam Phg

Ada kalanya Allah memberikan kesenangan kepada kita bukan untuk menyenangkan kita, tetapi supaya kita dapat menjadi orang yang menyenangkan orang lain....semoga saya mampu menyenangkan anda ketika di teratak ini...

Wednesday, December 13, 2006

Pak lah from mars and Dr Mahathir from venus

Ujian kepimpinan Perdana Menteri Malaysia.

1. Semasa Jadi TPM

Tun Dr Mahathir
Sudah merancang apa yang akan dilakukannya apabila menjadi Perdana Menteri nanti. Ideanya banyak tetapi tidak dilakukannya semasa menjadi TPM, sebagai menghormati bosnya
MARKAH: 7/10


Pak Lah
Disebabkan terlalu berhati-hati setelah melihat kegagalan Musa, Ghafar dan Anwar ketika mereka menjadi TPM, Pak Lah menjadi begitu 'low profile' sehingga tidak ada apa-apa idea langsung dan menimbulkan keraguan ramai mengenai keupayaannya
mengambilalih pucuk pimpinan nanti.

MARKAH: 3/10

2. Sejurus Selepas Jadi PM

Tun Dr Mahathir
Terus melaksanakan idea-ideanya yang tersimpan lama itu, seperti menyeragamkan waktu bagi seluruh Malaysia, memperkenalkan kad perakam waktu, Malaysia Incorporated, Dasar Pandang Ke Timur, Kepimpinan Melalui Teladan dan sebagainya.
MARKAH:10/10

Pak Lah
Disebabkan ketiadaan idea semasa menjadi TPM lagi maka Pak Lah tidak dapat melaksanakan apa-apa lagi, yang ada hanya slogan-slogan retorik seperti 'Cemerlang, Gemilang, Terbilang' yang mencetuskan tafsiran-tafsiran rambang dan umum.
MARKAH:3/10


3. Pembangunan Islam

Tun Dr Mahathir
Di awal penerajuannya, Tun Dr Mahathir memperkenalkan 'Penerapan Nilai-Nilai Islam' yang disambut baik tanpa bangkangan dan kontroversi. Dia tidak cuba menampilkan dirinya sebagai seorang Islam waraq atau berpura-pura dengan menjadi Imam atau
membaca doa. Baginya dia adalah seorang 'fundalmentalist'. Namun Bank Islam, Universiti Islam Antarabangsa adalah merupakan cetusan ideanya yang kemudiannya diakui Anwar sebagai idea-ideanya sendiri.
MARKAH: 8/10

Pak Lah
Pak Lah tiba-tiba berani memperkenalkan 'Islam Hadhari' yang amat kontroversi dan itupun datang dari penasihat agamanya. Tidak cukup dengan itu, Pak Lah sering menjadi imam sembahyang berjumaah yang gambarnya dipamirkan di muka depan akhbar-
akhbar utama. Potretnya yang sedang mengaminkan doa juga menghiasi dinding-dinding pejabat. (Jangan lupa Anwar juga sering menjadi imam sembahyang apabila baru-baru berpindah kementerian dan menjadi TPM!).

MARKAH: 4/10
Potretnya yang sedang mengaminkan doa juga menghiasi dinding-dinding pejabat .



4. Menghadapi Aduan

Tun Dr Mahathir
Tun Dr Mahathir biasannya mendengar aduan dari orang-orang politik atau perniagaan yang menemuinya dengan tenang dan tanpa sebarang emosi atau komen. Biasanya juga dia akan minta bukti yang lebih lengkap. Tidak berapa lama lepas itu, pengadu dapat
tahu isu atau aduan berkenaan telah diberi perhatian dan tindakan diambil oleh pihak berkenaan

MARKAH: 9/10

Pak Lah
Pak Lah akan mendengar aduan seseorang dengan penuh teruja dan merangsang si pengadu. Beliau sering memberi komen, "Macam mana boleh jadi macam ni? Mengapa tak bagi tau Pak Lah lebih awal? Ini kita tak boleh biar' dan sebagainya. Si pengadu
seronok dan merasai masalah berkenaan telah separuh selesai. Namun bila ia pulang isu tersebut jadi terperap dan tidak ada sebarang tindakan yang diambil Pak Lah. Dia hanya melaku satu ' political public relations'. Itu sahaja.

MARKAH: 2/10


5. Menghadapi Cadangan Perniagaan

Tun Dr Mahathir
Meneliti cadangan atau proposal perniagaan. Dia akan menggariskan segala fakta-fakta penting dan menandakan mukasurat-mukasurat yang berkaitan. Dalam masa paling lewatnya seminggu kertas cadangan tersebut akan turun ke Unit Perancang Ekonomi
(EPU) di JPM. Sekiranya EPU mengatakan 'Cadangan ini baik, tetapi kerajaan tidak mempunyai wang untuk melaksanakannya', Tun Dr Mahathir mengarahkan EPU untuk 'cari wang'. Dengan itu pegawai-pegawai di EPU akan bergegas membuat perkiraan dan congak
bagi mempastikan wang diperolehi dari pelbagai saluran kewangan kerajaan. Tun Dr Mahathir mahu cadangan itu dilaksanakan bagi menjana kegiatan ekonomi seperti yang lazim dilakukannya.

MARKAH: 10/10
Pak Lah
Ramai yang tidak tahu apa Pak Lah buat dengan cadangan-cadangan yang dihantar kepadanya. Kalaupun diturunkannya kepada EPU dan EPU jawab 'Cadangan ini baik, tetapi kerajaan tidak mempunyai wang untuk melaksanakannya'. Pak Lah akan jawab balik, "Tak ada wang tak payah buat". Maka cadangan berkenaan akan mati terus di situ. Pegawai EPU tidak perlu lagi pening kepala untuk usaha mencari wang kerana PM mereka juga tidak mahu pening-pening kepala. Keputusan untuk tidak payah buat ini akan bertuah jika dibuat dalam masa sebulan atau dua bulan. Tetapi apa yang berlaku ialah ia mengambil masa berbulan-bulan malah dalam banyak keadaan kertas cadangan itu entah hilang kemana, bak kata pepatah Inggeris, " Gone with the wind".
MARKAH: 2/10


6. Pengurusan Waktu

Tun Dr Mahathir
Tun Dr Mahathir dikenali sebagai seorang yang dispilin dengan waktu. Beliau selalu tiba di pejabatnya selewat-lewatnya 7.45 pagi setiap hari. Dia tak pernah lewat menghadiri mesyuarat yang dipengerusinya. Kalau dia terlewat 10 minit pun dia akan
memohon maaf. Tetamu-tetamu yang buat temujanji dengannya tidak perlu menunggu berjam-jam. Kalau janji lima belas minit, lima belas minitlah masa yang dibenarkan bertemu dengannya. Maka tetamu-tetamu kemudian tidak perlu duduk berlegar-legar di bilik tetamu atau berlepak di bilik setiausaha-setiausahanya sementara menunggu giliran.

MARKAH: 10/10

Pak Lah
Pak Lah pula terkenal sebagai seorang yang amat tidak tahu mengurus waktunya dan amat berlawanan dengan Tun dalam hal ini. Lewat sejam atau dua jam dalam mempengerusi mesyuarat kabinet dan post kabinet bukan lagi perkara luar biasa, malah menjadi bahan rungutan dan ketawa ahli kabinet dan pegawai-pegawai kerajaan. Bukan juga luar biasa bagi orang-orang yang membuat temu janji dengannya menunggu sampai 5 hingga 6 jam di pejabatnya! Masalah ini memberi kesan besar kepada pegawai-pegawai kanan yang mahu berjumpa Pak Lah untuk mendapat keputusannya.

Disebabkan kadangkala mereka tidak dapat bertemu dengannya maka mereka terpaksa berbaris menunggunya di mesyuarat pos kabinet untuk mendapat keputusan dan tandatangan beliau. Fikirlah apa jenis keputusan yang beliau buat apabila beliau tidak sempat membaca dan meneliti kertas-kertas yang duhulurkan kepadanya secara tergesa-gesa itu.

MARKAH: 2/10


7. Memenuhi Jemputan Majlis

Tun Dr Mahathir
Apabila menerima sebarang jemputan rasmi atau peribadi, Tun Dr Mahathir akan segera jawab boleh atau tidak boleh hadir. Kalau dia kata boleh, maka dia tetap akan hadir sebagai menunaikan janjinya. Kalau tak boleh, maka awal-awal lagi dimaklumkan
pejabatnya bagi menyenangkan penganjur mencari ganti.

MARKAH: 10/10

Pak Lah
Pak Lah sebaliknya, apabila menerima jemputan akan lambat memberi jawapan sehingga menyusahkan pihak penganjur dari segi mencetak buku program, menyusun peraturan protokol dan sebagainya. Dan apabila memaklumkan tidak boleh hadir di saat-saat
akhir, penganjur majlis macam nak gila kena cari penggantinya.

Dalam pada itu bukan sekali dua Pak Lah janji untuk hadir, tiba-tiba di saat-saat akhir tidak boleh dan meminta wakil dari kalangan menteri-menterinya hadir. Bayangkan persiapan yang telah dirancang berbulan-bulan bagi meraikan seorang Perdana Menteri. Harapan penganjur berkecai kerana hampa dengan seorang 'alim' yang memandang ringan dengan janji-janjinya.

MARKAH: 2/10
8. Membuat Keputusan

Tun Dr Mahathir
Tun Dr Mahathir seperti yang diketahui ramai tegas dalam keputusannya. Sebagai seorang manusia keputusannya mungkin silap, tetapi dia terus juga buat, kerana baginya lebih baik buat keputusan yang silap dari silap kerana tak buat apa-apa keputusan.

Namun sebagai seorang doktor, sebelum sebarang keputusan dibuat, beliau akan pastikan segala maklumat atau bukti telah diperolehinya agar keputusan tersebut menjadi sebaik mungkin

MARKAH: 7/10

Pak Lah
Pak Lah nampaknya tidak begitu berani buat keputusan kerana takut silap dan takut tidak popular. Apa-apa keputusan yang mahu dibuatnya dia lebih cenderung untuk mengambil hati pihak-pihak tertentu. Takut buat keputusan dan mengubah-ubah keputusan merupakan satu kelaziman Pak Lah yang diketahui seluruh negara. Contoh klasik ialah keputusan membatalkan projek Jambatan Bengkok. Mula-mula setuju. Malah selepas beberapa jam mengatakan kepada Syarikat Gerbang Perdana, projek ini Pak Lah geranti akan laksanakan, tiba-tiba diumumkan batal!
MARKAH: 2/10


9. Menghadapi Wawancara Media

Tun Dr Mahathir
Apabila Tun Dr Mahathir, semasa menjadi PM, diwawancara beliau merupakan 'favourite' penonton. Isi wawancaranya bernas dan penuh maklumat. Seperti kata Inggeris 'he says what he means and he means what he says'. Nokhtah.

MARKAH: 9/10

Pak Lah
Pak Lah pula bila diwawancara sering menampakkan beliau tidak cukup maklumat dan terpaksa berdolak dalik. Dalam kes ECM Libra mengambilalih Avenue Capital Resource, beliau pernah menjawab 'Saya tidak tahu, saya tak terlibat'. Dalam kes Scomi pula yang melibatkan anaknya, beliau dengan mudah mengatakan Scomi tidak mendapat sebarang projek di dalam negara. Sedangkan ramai yang tahu jenis-jenis projek dalam negara yang diperolehi Scomi. Wawancara terakhir beliau dengan Dato' Annuar Zaini boleh dikatakan menimbul lebih banyak persoalan dari jawapan.

MARKAH: 1/10

10. Campurtangan ahli keluarga dalam pentadbiran dan politik

Tun Dr Mahathir
Walaupun pernah dikatakan Toh Puan Dr Siti Hasmah mempengaruhi keputusan-keputusan Tun Dr Mahathir, hal ini tidak ketara dan kalau ada pun dalam urusan-urusan kecil sahaja. Manakala anak menantunya boleh dikatakan tidak langsung ambil tahu mengenai
hal-hal pentadbiran negara. Pernah diceritakan apabila anak-anak beliau mahu dicalonkan bertanding mana-mana jawatan parti, tidak kira rendah atau tinggi, Tun Dr Mahathir akan menghalangkannya. Dia tidak mahu mereka terlibat semasa dia memegang
jawatan Presiden Parti.

MARKAH: 7/10

Pak Lah
Campurtangan ahli keluarga Pak Lah amat jelas. Anak menantunya turut serta dalam urusan Pak Lah membuat keputusan. Walaupun letih Pak Lah menafikannya tidak sesiapa yang percaya kerana apa yang dikatakannya lain dari apa yang dialami mereka yang
berkenaan. Penyingkiran Tan Sri Isa Samad dari jawatan parti dan kerajaan, jelas dikatakan hasil manipulasi Khairy.

MARKAH: 1/10

KEPUTUSAN:
Tun Dr Mahathir: 87/100 (87%) - Cemerlang
Pak Lah: 22/100 (22%) - Gagal


Penutup
Kesemua di atas adalah sebahagian kecil perbandingan yang diketahui penulis mengenai Tun Dr Mahathir dan Pak Lah dari segi pentadbiran dan kepimpinan mereka berdua. Manakala markah diberi mengikut penilaian bebas oleh sekumpulan pemerhati.
Tun Dr Mahathir menunggu lebih dua tahun selepas persaraannya untuk meluahkan perasaan ketidakpuasan hatinya kerana beliau merasai dirinya telah dikhianati, amanatnya tidak diambil hirau oleh penggantinya.

Beliau menunggu dua tahun kerana beliau mahu mengutip sebanyak mungkin bukti. Tun Dr Mahathir tidak akan bercakap kosong. Dari dahulu lagi beliau arah orang cari bukti yang lengkap atas aduan yang mereka buat. Takkanlah beliau sendiri mengkritik kosong tanpa sebarang bukti sekarang ini. Perbandingan ini bukan bertujuan mahu mencadang diletakkan semula Tun Dr Mahathir ke tempat yang telah diserahkan kepada penggantinya itu. Hanya pandai-pandailah kita menilai kepimpinan yang ada sekarang ini dan tanyalah diri mampukah kepimpinan ini membawa negara ini ke arah kecemerlangan



Niezam Phg says....

Buat julung julung kalinya saya mneletakkan posting berkaitan politik.saya bukannya bencikan pak lah,cuma saya rasa jika beliau rasa terlalu sukar menjadi seorang perdana menteri elok juga jawatan itu di pegang oleh seseorang yang mampu menjana malaysia dengan hala tuju yang sepatutnya.rekod pak lah selama 2 tahun pemerintahannya tidak berapa menyakinkan terutamanya dalam melibatkan keputusan penting dan juga pertimbangan segera.ini dapat dilihat dalam temubual secara langsung dimana pak lah lebih banyak menjawab tidak tahu.saya pasti pegawai pegawai khas beliau juga gagal menyalurkan maklumat penting dengan tepat dan pak lah sendiri gagal mengenal pasti maklumat yang penting atau tidak. dalam hal ini saya lihat timbalan beliau datuk seri najib agak lebih berkaliber...sudah sampai masa rasanya untuk najib pula di beri peluang memimpin negara...

Ramai orang yan tidak berpuas hati denag sikap tun dr mahathir yang di lihat menyelar tindakan dan keputusan yang pak lah buat.dalam hal ini saya rasa tindakan tu adalah wajar..sebab beliau telah berada pada kedudukan itu dan memegang kuasa itu.beliau nampak dan tahu apa apa kesan dan akibat yang keputusan pak lah buat.pengalaman beliau selama 23 tahun adalah guru yang paling bagus sekali yang tidak mungkin di pelajari di mana mana universitii di dunia..

Jadi jangan salahkan kalau orang lebih tahu menegur untuk kebaikan negara malaysia juga.lagi pun takkan lah tun dr mahathir hendak duduk melihat senang lenang sahaja makan pencennya sedangkan dalam masa yang sama.kecemerlangan negara selama ini sedang diperlahankan oleh pimpinan negara ketika ini..

Saya melihat sikap pak lah dalam terlalu berhati hati membelanjakan wang negara adalah satu kerugian kepada rakyat.teori ekonomi ada menyatakan apa bila kerajaan membelanjakan dalam jumlah yang besar [seperti yang di lakukan pada zaman tun dr mahathair]..keang pengganda akibat itu mempunyai rantaian yang panjang kepada rakyat..wang dalam negara akan bertambah..ramai orang mempunyai pekerjaan.. mengurangkan masalah pengangguran....dan menambah kekayaan negara..cuba kita lihat pada zaman tahun 70 an dahulu..kerajan tidak mempunyai wang tetapi meminjam dari jepun dan bank dunia untuk mewujudkan felda pada zaman tun razak..

Kesannya..sampai sekarang rakyat mempunyai rumah dan pekerjaan melalui skim FELDA..yang mana saya adalah salah seorang dari generasi kedua itu.......bayangkan jika pimpinan kerajaann ketika itu tidak mahu meminjam dan membuat apa apa projek [pembangunan..kesannya...rakyat masih duduk di kampung kampung dan peluang pekerjaan sedikit dan ekonomi tidak berkembang..itu adalah salah satu contoh kecil sahaja.....apabila kerajaan kedekut utnuk membelanjakan wang..kesannya ekonomi akan terbantut dan perlahan........kelembapan ekonomi negara ketika ini adalah kesan berjimat cermat yang pak lah lakukan..selain kesan kenaikan harga minyak...[eh negara kitakan antara pengeluar minyak..patutnya kita akan mendapat manfaat juga dari kenaikan itu tetapi ang kaya itu kerajaan dan bukan rakyatnya..[kerajaan dalam maksud kata-kata itu ialah pimpinan negara....yang kurang kaya adalah mereka yang memangkah undi ketika pilianraya...]

5 Comments:

  • At December 14, 2006, Blogger ZaLiNa said…

    Assalamualaikum,zam...
    pandangan mengenai TUN tu saya amat setuju sekali kerana TUN seorang yang pandang kehadapan contohnya WAWASAN 2020 TUN amat berani menyatakan pendapatnya dan mengutuk bangsa melayu yang malas demi untuk menyedarkan mereka... namun sedih sekali ada yang tak dapat menerimanya.Saya berpernah terserempak dgn TUN di ikea tahun lepas beliau sangat peramah dan bersalam dgn orang disekelilingnya serta bergambar beliau cukup mesra. Bodyguard beliau juga tidak menghalang kami semua bergambar dgn TUN. Pak Lah mmmmmm no komen sendiri makan 'pengat' sendiri mau ingat dahhhhh......
    HIDUPPPPPPP TUN.....

     
  • At December 14, 2006, Anonymous Anonymous said…

    i have the opportunity to work directly with mahathir. most of your sayings are true.

    i am yet to have opportunity to work with paklah. i wonder how would it me? may be next year would be my challenge.

     
  • At December 18, 2006, Blogger dexs said…

    a'kum zam ..

    selalu saya baca blog awak ni , artikel ni sebenarnya dah lama ada .
    bagi saya x salah sekali sekala awak cerita politik dalam ni sbb politik ni sebahagian besar dalam hidup harian kita yg mempengaruhi hidup kita kalau dibandingkan citer2 artis tu ...
    saya mgkin berkongsi rasa kekecewaan yg amat sangat dgn Pak Lah ni bersama ramai lagi org diluar sana . xtau le apa nak jadi dgn M'sia ni , S'pore yg maju tu menjadikan org tua bekas Pm nyer sebagai mentor tapi kita M'sia, PM nyer jadikan budak mentah menantunya jadi mentor ...

     
  • At December 18, 2006, Anonymous Anonymous said…

    hi...
    kamu ni penyokong mahathir ke?
    tapi kamu sokong anwar gak....
    mane satu eyh?

     
  • At February 14, 2007, Anonymous Anonymous said…

    tak semestinya pak lah senyap means that dia tak ada idea dan sebagainya.

    cuba kita lihat, semua org tgk dengan mata kasar sahaja.
    pak lah kena handle semua projects yg tun dr.mahathir dah buatkan.
    MAINTENANCE.

    Korang penah bawak kereta tak?
    maintenance tu lagi susah dari beli kereta tau tak.

    second, since dari idea idea buat itu buat ini tun dr mahathir tu, tak sedar ke korang Msia dah byk melaburkan duit? berhutang dengan negara negara lain?
    jadi nya, masuk akal ke kalau pak lah lagi nak laburkan duit rakyat dia?

    tak side mane mane skrg ni.
    idea tun dr mahathir mmg gempak, best. bagus utk naikkan msia.

    tapi bagi la ruang dekat pak lah. so far he managed everything perfectly.

    just sebab dia takde cipta or buat apape, oh die bukan menteri yg hebat.

    ape tu?
    budak kecik pon boleh bagi jawapan mcm tu.

     

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home

 
Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh Allahyarham Hani Mohsin Hanafi.AL-FATIHAH...