Blog Niezam Phg

Ada kalanya Allah memberikan kesenangan kepada kita bukan untuk menyenangkan kita, tetapi supaya kita dapat menjadi orang yang menyenangkan orang lain....semoga saya mampu menyenangkan anda ketika di teratak ini...

Friday, December 15, 2006

Norazwa `bangkit' selepas `kekejaman' suami

WALUPUN hari Isnin lalu penulis rasa badan tidak berapa sedap mungkin kerana cuaca panas atau mungkin kurang minum air, namun pertemuan dengan Norazwa petang itu memang berbaloi. Pengalaman hidupnya amat menarik.

Penulis kagum dengan kekerasan semangatnya, tidak tahu putus asa, malah kegagalan pertama kali dalam hid upnya membuatkan dia bangkit semula dan kini berjaya dalam bidang yang diceburinya. Malah dia kini menjadi anak harapan kepada orang tuanya.

Orangnya masih muda belum pun 30 tahun, peramah, bijak, berilmu, putih merah kulitnya, lebih menarik cantik tapi masih mengekalkan budaya Melayu. Namun beliau seorang yang lembut tetapi tegas serta cekal dalam apa yang diusahakannya.

Walaupun masih muda, tetapi pengalaman yang dilalui membuatkan dia seorang yang matang dan tidak menjadikan kegagalannya yang pertama sebagai penamat hidup dan masa depannya. Malah dari situ dia bangkit semula untuk hidup. Lebih menarik, beliau tersedar di atas kesilapannya ketika masih muda, masih belasan tahun.

Walaupun Norazwa telah menghantar e-me l ceritanya tetapi kerana kagum dengan kegigihannya, penulis meminta untuk bertemu. Hajat itu tidak dihampakan. Setelah berbual seketika sambil memperkenalkan diri masing-masing,penulis memberi peluang kepada Norazwa untuk menceritakan kehidupannya.Untuk tidak membuang masa sama-samalah kita ikuti cerita beliau. Ambillah iktibar atas apa yang beliau lalui, semoga anda akan berjaya seperti Norazwa. Insya-Allah.

``Kisah hidup saya pada awalnya memang bahagia, boleh dikatakan keluarga bahagia, saya dididik dengan agama, khatam al-Quran semasa tadika, bukan saya seorang, malah semua adik-beradik saya demikian, malah kalau kami hendak masuk pertandingan membaca al-Quraan ramai yang gentar, kami pernah jadi wakil peringkat daerah dan negeri.

``Ibu juga mendidik saya dengan baik, pergaulan terbatas, saya bersekolah perempuan sahaja. Walaupun ayah bukan orang kaya, sederhana cukup makan pakai, tetapi kami bahagia. Lebih istimewa, ayah disegani di kampung kerana sering ke masjid. ``Lebih menarik lagi saya boleh memuji diri dalam pelajaran, saya tak pernah dapat nombor atas daripada angka lima setiap kali peperiksaan. Pendek kata, memang okey jugalah. Kerana itu setelah habis SPM saya terus ditawarkan menyambung belajar ke sebuah universiti tempatan.

`Di situlah saya berkenalan dengan seorang lelaki. Saya pun tak tahu mengapa saya boleh cepat percaya dengan lelaki, agaknya saya tak pernah ada teman lelaki, bila ada lelaki ajak berbual, saya terima aja, waktu nak mengorat kita tentulah dia tunjuk baik, saya pun fikir tentulah dia baik, di situlah kesilapan besar yang telah saya lakukan.

`Tetapi dia bukanlah pelajar, cuma orang luar yang agaknya selalu nampak saya tunggu bas terus ajak berkenalan. Kita pun fikir okey jugalah. Saya begitu nave tentang perangai lelaki, saya fikir tentu mereka semua berniat baik.

`Setelah beberapa bulan berkenalan, ketika saya di ambang cultureshock kerana tidak pernah ada teman lelaki dan memikirkan semua lelaki baik, tanpa disedari saya dirogol, tempatnya paling hina, dia tolak saya dalam semak. Puas saya melawan, tetapi tidak berdaya, badannya dua kali ganda lebih besar daripada saya. Di sinilah bermulanya titik hitam dalam hidup saya. ``Saya tak tahu apa harus saya buat, sebab saya masih belajar,kalau beritahu pihak U tentu kena buang, malu emak bapa, nak bincang dengan kawan- kawan, mereka pun tak tahu, malah saya takut lebih teruk
lagi bila mereka hebahkan satu kampus, dan melabelkan saya budak problem.

`Setelah kebuntuan fikiran, saya cari dia di rumah sewanya, minta dia bertanggungjawab. Saya fikirkan dia tentu insaf dan mahu bertanggungjawab, tapi dengan kejamnya dia rogol saya sekali lagi. Bila melawan saya dipukul. Saya memang terkejut. Malam itu saya dikurung, beberapa kali saya dirogol yang membuatkan saya begitu takut, nak minta tolong pun takut dan malu, tidak tahu apa yang patut saya lakukan lagi.

`Namun peperiksaan tetap saya lalui, semester pertama dan kedua memang saya mendapat result yang baik, semester ketiga walaupun kejadian buruk itu berlaku, saya tetap mendapat dean list. Tetapi setelah tahu diri saya hamil, saya minta cuti semester kerana masalah kesihatan, saya rahsiakan diri saya, dan dibenarkan.

Waktu itu memang badan saya kurus kering, sebab banyak masalah di minda saya dan saya tak tahu bagaimana nak selesaikan.`Saya pujuk dia supaya bertanggungjawab, dia mesti kahwin dengan saya, tetapi dia mengelak, malah mendakwa saya berbuat jahat dengan orang lain. Akhirnya dia setuju, dan saya beritahu ibu bapa saya tentang
saya sudah hamil, sedang cuti semester dan minta dinikahkan. Memanglah orang
tua saya terkejut besar. Tak pernah dia termimpi anak yang dididik dengan ajaran agama, bertudung, boleh jadi seperti ini, kerana mereka yakin saya tidak ada teman lelaki dan saya memang tak tahu bersosial. Pendek kata, memang anak baik-baiklah.

`Kerana sayangkan anak juga, emak ayah buatkan kenduri kecil pernikahan saya. Saudara-mara memang marah kerana saya kahwin dengan lelaki biadap, pembohong dan tidak beradat, sebabnya dia datang dengan ibu bapa dan saudara- mara tipu, hantaran nikah hutang, dan begitu kurang ajar waktu dinikah. Dia menganggap dia dipaksa nikah dengan saya, kerana dia memang tidak mahu bertanggungjawab dengan apa yang telah dilakukannya.

`Seperti yang dijangka emak menangis tak berhenti-henti sehari semalam semasa saya nikah. Saya minta maaf dan ampun berkali-kali kepada emak, tetapi saya tahu maaf dan ampun tidak berjaya menyembuhkan luka yang saya lakukan di hatinya.

`Saya terpaksa beritahu emak saya dah hamil, dan terpaksa memujuk lelaki ini menikahi saya sebab saya takut dia tinggalkan saya dan tidak mahu bertanggungjawab atas apa yang telah dilakukannya. Dan pernikahan kami memang dalam keadaan yang amat memalukan, namun ramai saudara-mara tak tahu saya sedang hamil waktu dinikahkan.

`Selepas nikah kata ayah, baiklah saya keluar rumah ikutlah suami, kata ayah, dia sudah mendidik saya dengan baik, kini tanggungjawab suami saya pula. Suami saya pula meletakkan saya di sebuah rumah flat kosong yang disewanya. Saya tidur berlantaikan tilam saja. Di rumah itu cuma ada dapur dan periuk-periuk kecil, untuk masak nasi dan air.

`Lebih menyayat hati suami saya jarang-jarang balik ke rumah seminggu mungkin sekali dua saja, alasannya pergi kerja. Saya ditinggalkan dengan sekilo beras dan sekilo ikan bilis. Kalau balik pun dia benci lihat muka saya, walaupun saya sudah berjanji padanya untuk menjadi isteri yang soleh.Saya sanggup korbankan diri saya demi dia, tetapi setiap kali saya bercakap, saya akan ditampar. Bab tumbuk perut saya dah jadi perkara biasa padanya.

`Dia memang bencikan saya dan anak yang saya kandung. Dan dia kuncikan saya dari luar setiap kali dia keluar kerana tak benarkan saya keluar. Jadi masa yang terluang saya sentiasa bersembahyang, berzikir dan berdoa kepada Allah. Saya mohon diselamatkan dari mara bahaya. Dan saya bersyukur walaupun setiap hari makan bubur nasi ikan bilis.

`Ketika sampai waktu melahirkan seperti biasa suami tiada di rumah, saya menjerit memanggil jiran minta dihantar ke hospital. Mereka terpaksa pecahkan pintu bermangga untuk masuk. Syukur saya selamat melahirkan walaupun bayi begitu kecil.

`Dua hari lepas bersalin baru suami balik. Dia tidak mengaku bayi itu anaknya, dan mendakwa saya cuma menyusahkan hidupnya. Saya mendiamkan diri kerana takut dipukul. Malam itu dia pergi lagi tinggalkan saya susu bayi, botol susu dan napkin. Saya memang tak tahu macam mana nak menguruskan bayi,tapi saya nekad, saya ada Allah, keluarga suami pun tak pernah menjenguk kerana mereka percaya saya memerangkap anaknya.

`Semasa dalam pantang dua kali saya tumpah darah, tetapi Allah menyelamatkan saya. Saya tak tahu apa harus dibuat, selain berzikir dan memohon kepada Allah. Saya serahkan nyawa saya anak-beranak kepada-Nya kerana Dia lebih mengetahui.

`Satu malam ketika umur bayi dua minggu, suami saya balik. Saya beritahunya saya akan menyambung pe lajaran sebab saya ambil cuti semester.Sekali lagi dia mengamuk, dia mendakwa saya sengaja nak membebankan hidupnya.

`Esoknya dia pulang dan beritahu saya dia nak serahkan anak saya kepada sepasang suami isteri dan sebagai ganjaran dia akan diberi sebidang tanah. Saya terkejut, untuk pertama kali saya menjerit kerana marah.Dia lagi berang kerana saya melawan lantas membuang semua pakaian saya dan halau saya keluar. Jiran membantu mengutip dan membungkus pakaian saya.

``Pada saya inilah penghujungnya. Dengan sebelah tangan mengendong bayi sebelah lagi memegang beg pakaian seberat 7 kilo saya tinggalkan flat empat tingkat itu. Berbekalkan duit RM15 saya naik teksi ke universiti terus ke bilik kawan untuk bermalam sebelum mendaftar. Nasib baik anak saya tak menangis malam tu.

`Esoknya atas nasihat kawan, saya hubungi ayah dan doa saya dimakbulkan. Ayah bawa bayi saya balik kampung. Saya amat bersyukur. Emak dan ayah sanggup berkorban maruah menahan malu pada jiran-jiran kerana saya melahirkan anak. Dosa saya memang besar tetapi saya berjanji tidak akan melakukannya lagi.

`Untuk belajar dan ada anak bukan mudah. Saya terpaksa bekerja sambilan untuk dapatkan duit. Saya masih ingat pemandangan di stesen bas yang penuh berasap, di situ saya menunggu bas ekspres sambil membaca buku, di belakang saya ada napsack berisi tin susu dan pampers di sisi. Its very hard, very sad and pathetic. Yes, I called my self pathetic at that age.

`Habis belajar saya terus cari kerja sambilan. Macam-macam kerja saya buat, kerana ada bakat tersendiri disertai usaha, tidak susah dapat kerja.

`Dalam pada itu saya mula ke Mahkamah Syariah untuk menuntut cerai taklik. Bukan nak kahwin lagi, tetapi nak tahu kedudukan saya mengikut hukum syarak. Saya iklankan dalam akhbar menuntut suami ke mahkamah, tapi tak dipedulikan, hampir dua tahun turun naik mahkamah dan dua kali bawa saksi berjumlah lapan orang, untuk mengesahkan saya berpisah dengan suami selama enam tahun, akhirnya barulah disahkan dapat cerai taklik.

`Selepas sah bercerai, rezeki saya datang mencurah-curah. walaupun buat kerja sambilan mulanya, tetapi kini ia telah membesar.Sekarang saya ada bisnes sendiri, walaupun kecil, saya tetap bangga saya ada dua pekerja, kini merancang nak buka cawangan lagi insya-Allah dan saya juga bersyukur saya mampu membelikan rumah dan kereta untuk emak ayah saya.Saya bangga bekerja keras untuk kesenangan emak ayah dan anak saya.

Pada saya kini cinta lelaki tak lagi menjadi agenda unggul dalam hidup. Saya percaya tak semua lelaki kejam. Sebagai contoh ayah saya tak pernah makan tengah hari di kedai walaupun ada kalanya emak tak masak. Ayah sanggup balik dan masak apa yang ada. Ayah sentiasa berada di masjid sebelum azan. Ayah akan pastikan rumah kami bersih, kami adik-beradik khatam al-Quran setiap kali bulan Ramadan bertandang. Dan ayah tak akan berkasar dengan emak walaupun ada ketikanya dia membebel bila ada yang tak kena.

Dosa saya tak terampun rasa-rasanya bila melihat ibu mengalirkan air mata kerana kesilapan saya yang memalukan mereka. Begitu juga ayah yang tenang & sgt mengharung cemuhan dan pandangan buruk masyarakat kerana saya.Rasa-rasanya belum puas saya berikan mereka kesenangan.

Walaupun perniagaan saya berjalan lancar tetapi saya masih lagi melanjutkan pelajaran yang lebih tinggi distance learning program.Harapan saya agar dapat graduate pada tahun yang sama anak saya mengambil UPSR. Semoga memberi perangsang kepadanya untuk berjaya.

Adakalanya hati berasa sunyi. Terasa alangkah baiknya jika ada suami membelai setelah teruk bekerja keras, memberi kasih dan sayang kepada anak.Tapi itu hanyalah harapan. Adahikmahnya Allah jadikan saya masih single. Walaupun ramai yang menaruh hati, saya tetap tolak dengan baik Dalam hati berdetik, `jika kamu boleh dapatkan 3 kali ganda dari jumlah kasar pendapata n saya, barulah saya fikirkan untuk kahwin
Sebenarnya hati saya dah keras, sekeras stainless steel. Cold and hard.

Tahun lepas, bekas suami mencari saya, katanya, dia nak kahwin dan nak ceraikan saya. Saya katakan tak payah susah-susah. Saya dah lama ceraikan awak. Bila dia tanya khabar anaknya, saya katakan, dia tak ada anak, sebab dia tak mengaku itu anaknya. Tapi saya beritahu anak saya dah khatam al-Quran beberapa kali, johan pertandingan azan dan al-Quran, menitis air matanya.''

Demikian cerita Norazwa pahit maung kehidupannya. Menarik dan mencabar.

Norazwa menasihatkan gadis-gadis senasibnya jangan paksa lelaki untuk berkahwin, kerana ia bukan menyelesaikan masalah, sebaliknya lebih menyulitkan lagi.

Kepada ibu bapa, ambillah iktibar dari kisah Norazwa. Bukan semua keburukan berlaku kerana suka, ada kalanya terpaksa dan ujian daripada Allah, kita terima dan bersabar, jangan buang anak kita, beri perangsang, mungkin mereka boleh memperbaiki hidupnya menjadi lebih baik. Bimbing anak kita, ceritakan yang buruk dan baik supaya mereka akan lebih faham.


Niezam phg says....

Saya tak reti nak komen...hati saya sayu sangat....hidup ini penuh dengan panca roba..semoga kita semua dapat melaluinya dengan sebaik yang mungkin..mujurlah hidup saya selama ini baik baik sahaja...insyallah..cuma saya tidak boleh menerima ada manusia yang bersikap kejam terhadap manusia yang lain...dalam hidup ini kita hidup saling bergantungan dan saling memerlukan kerana kita adalah insan yang kerdil....

Terima kasih kepada pengirim kisah ini...saya amat menghargainya kerana sudi berkongsi dengan saya


kredit to haine@mampu.gov.my

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

 
Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh Allahyarham Hani Mohsin Hanafi.AL-FATIHAH...