Blog Niezam Phg

Ada kalanya Allah memberikan kesenangan kepada kita bukan untuk menyenangkan kita, tetapi supaya kita dapat menjadi orang yang menyenangkan orang lain....semoga saya mampu menyenangkan anda ketika di teratak ini...

Tuesday, September 26, 2006

Fadhilat Fatihah

Barangsiapa membaca Fatihah (berserta Bismillah) di antara sunat Subuh dan fardhu Subuh dengan Istiqamah maka kalau ia ingin pengkat terkabullah ia,kalau ia fakir maka akan kaya, kalau punya hutang maka mampu membayarnya,kalau ia sakit maka akan sembuh dan kalau ia punya anak maka anaknya itu menjadi anak soleh, berkat surah Fatihah.

Barangsiapa mengamalkan bacaan Fatihah 20X setiap selesai sembahyang fardhu lima waktu maka Allah SWT luaskan rezekinya, baiki akhlaknya,mudahkan urusannya, hilangkan keperihatinannya dan kesusahannya, anugerahkan apa yang ia angan-angankan, dapatkan berbagai berkat dan kemuliaan,
jadikan ia berwibawa, berpangkat luhur, berpenghidupan baik dan ia pula anak-anaknya terlindung dari kemudharatan dan kerosakan serta dia anugerahkan kebahagian dan sebagainya.Barangsiapa mengamalkan bacaan Fatihah 125X selesai sembahyang fardhu Subuh maka ia peroleh maksudnya dan ia ketemukan apa yang di cari-carinya.


Fadhilat Basmallah.

Barangsiapa membaca Bismillah 21X ketika hendak tidur maka aman ia dari syaitan, kecurian, maut mendadak dan bala.Barangsiapa membaca Bismillah ketika hendak bersetubuh(jimak) maka
anaknya kelak cerdas dan terbuka hatinya serta menjadi anak yang soleh dan baginya
kebajikan sejumlah tarikan nafas anaknya itu.

Barangsiapa membaca Bismillah 41X pada telinga orang pengsan maka ia akan segera siuman.

Barangsiapa membaca Bismillah 313X dan selawat atas Nabi Muhammad S.A.W 100X pada hari Ahad di saat matahari terbit dengan menghadap ke kiblat maka Allah Taala memberi rezeki tanpa di duga bersamaan fadhal dan kemurahan Allah Taala.

Barangsiapa membaca Bismillah 786X di tiupkan pada air lalu di minumkan kepada orang yang bebal selama tujuh hari di saat matahari terbit maka lenyaplah kebebalannya dan ia akan hafal apa yang di dengarnya.

Barangsiapa membaca Bismillah 50X di hadapan orang zalim atau penguasa yang bengis maka ia akan tunduk atau ketakutan.

Barangsiapa menulis Bismillah 101X di atas kertas lalu di letakan di sawah padinya maka sawahnya akan subur dan terpelihara dari bencana. Dan kalau di tulis pada kain kafan 70X maka mayat yang berselimut kafan itu akan aman dari bahaya Munkar dan Nakir juga ia terlindung dari siksa kubur.

Fadhilat Surah Al Baqarah
Imam al-Baihaqi dari Imam Shalshal berkata: "Barangsiapa membaca surat baqarah maka dipakaikan kepada mahkota di Syurga." Imam Ibnu Zanjawai dari Imam Wahab ibn Munabih mengatakan:
"Barangsiapa membaca Surat Baqarah dan Ali Imran pada malam Jumat maka baginya nur
cahaya membentang antara Arsy dan dasar bumi."

Abu Mas'ud Albadri ra. berkata: Rasulullah SAW bersabda: "Barangsiapa membaca dua ayat dari akhir surah Al-Baqarah, maka cukuplah baginya dari hal-hal yang membencikan. Dan menurut sebahagian pendapat: sama dengan bersembahyang malam)."

Ibnu Abbas ra. bercerita: Pada suatu ketika Jibrail berada di sisi Nabi SAW. tiba-tiba terdengar suara dari atas, maka ia mengangkat kepalanya dan berkata: ini sebuah pintu di langit, pada hari ini dibuka, dan turun seorang malaikat, memberi salam dan berkata:"(Bergembiralah dengan dua cahaya penerangan yang diberikan oleh Allah kepadamu, dan belum pernah diberikan kepada seseorang Nabi sebelum kamu, iaitu:Fatihul kitab dan akhir surah Al-Baqarah. Tiada engkau membaca suatu huruf daripadanya, melainkan pasti permintaanmu di beri)."


Niezam Phg says....

semoga kita sama sama mendapat manfaat dari ilmu ini.....semoga ramadan yang mulia ini akan membawa pelbagai keberkatan kepada kita dan keluarga kita.insya'allah

0 Comments:

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home

 
Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh Allahyarham Hani Mohsin Hanafi.AL-FATIHAH...