Blog Niezam Phg

Ada kalanya Allah memberikan kesenangan kepada kita bukan untuk menyenangkan kita, tetapi supaya kita dapat menjadi orang yang menyenangkan orang lain....semoga saya mampu menyenangkan anda ketika di teratak ini...

Thursday, September 06, 2007

lanjutan kisah siswi dengan babi : oh begitu rupanya

Ni komen kawan kat sebelah bilik aku...
Ustaz Muhammad namanya..satu kampung dengan aku..Teluk Intan.

Ghazali Abdul Hamid
Penolong Pengarah
Sektor Pembangunan Pelbagai Media
Bahagian Teknologi Pendidikan
Kementerian Pelajaran Malaysia
50604 Kuala Lumpur
03-20987932

Oleh: by2mie

Dr Mohd. Dzulhamka Kamaluddin, DVM UPM di dalam tulisannya. Walaupun telah disemak oleh Prof. Dr. Rasedee Abdullah, Pensyarah Fakulti Perubatan Veterinar, Universiti Putra Malaysia masih tidak menjawab isu dan persoalan yang sebenar. Umat Islam marah bukan soal pegang, mengendali, merawat atau mengkaji penyakit babi dan anjing. Isunya ialah SIKAP yang ditunjukkan oleh pelajar Islam tersebut dan betapa biadabnya pensyarah mereka yang tidak mengambil peduli tanggungjawab yang diamanahkan oleh Islam agar adab dan akhlak perlu dijaga dalam apa jua bidang dan situasi. Sekalipun terpaksa memegang anjing dan babi, tidak mampukah pihak universiti berkenaan menyediakan sarung tangan untuk dipakai oleh pelajar Islam tersebut?

Sekiranya gambar pelajar Islam itu dalam keadaan sedang membuat eksperimen di makmal, melakukan kajian saintifik atau sesi kuliah dalam bidang yang berkaitan memang tiada apa-apa masalah pada gambar tersebut. Jangan kata hendak pegang anjing atau babi, jika perlu mereka memegang atau membelek-belek kemaluan pensyarah mereka sendiri pun tiada siapa yang peduli, asalkan gambar tersebut dalam situasi sesi kajian sampel-sampel, rawatan atau penyelidikan menurut kurikulum Doktor Perubatan Veterinar.

Malangnya gambar-gambar tersebut tidak begitu. Apa yang umat Islam lihat adalah gambaran sebuah 'kasih-sayang' yang terlampau. Ini satu bentuk penghinaan terhadap pelajar Islam secara terang-terangan dan seolah-olah terancang. Hanya pensyarah yang mempunyai niat jahat sahaja yang sanggup melihat pelajarnya beraksi sedemikian. Apakah ini juga salah satu bentuk 'deraan' oleh pelajar senior selepas episod di Kem latihan tentera udara, penjara Abu Gharib atau sekolah-sekolah berasrama penuh sebelum ini!?

Umat Islam Melayu khususnya - dulu, kini dan selamanya ?mengajar anak-anak mereka jijik terhadap anjing dan babi kerana nilai yang diwarisi daripada ibu bapa ini adalah satu kaedah pendidikan untuk memahamkan mereka bahawa anjing dan babi itu hukumnya najis berat dan haram dimakan. Dalam waktu yang sama, masyarakat majmuk di Malaysia difahamkan bahawa orang Islam jijik dengan babi dan anjing kerana Islam telah menetapkan hukumnya begitu. Maka orang kafir perlu menghormati umat Islam dalam apa situasi sekalipun kerana kita telah menunjukkan sikap jijik kita terhadap binatang najis itu. Lagipun, amalan bagi masyarakat Melayu jangan kata hendak memegang babi, menyebut namanya pun sudah menjijikkan.

Berzina perbuatan haram maka menghampirinya juga dilarang. Arak haram maka apa-apa yang terlibat dengannya turut haram. Anjing dan babi najis berat serta haram dimakan maka apa yang datang dari keduanya atau keturunannya tetap najis dan haram untuk dimakan. Kecuali melibatkan perkara-perkara yang dibenarkan oleh syarak dan mengikut adab yang diajar oleh Islam.

Pensyarah tersebut juga berhujah, ini hanya soal taharah bukannya soal haram dipegang atau haram dipelihara. Hukum fikah menetapkan anjing dan babi itu najis mughallazah atau najis berat. Baiklah jika soal taharah, najis sederhana seperti tahi pensyarah atau tahi pelajar itu sendiri, mahukah pelajar tersebut bergambar dan berposing sambil memegang tahi mereka alasan sebagai menerangkan kepada umat Islam bahawa umat Islam boleh menyentuh tahi?

Apa pula yang boleh kita katakan jika pelajar itu bergambar bangga di sebelah pancutan air kencing rakannya sendiri. Bolehkah kita tersenyum dengan alasan mereka sedang belajar urine test? Cukupkah berpandangan bahawa tahi dan air kencing itu cuma najis sederhana sahaja bukan najis berat atau sesuatu yang haram disentuh. Mana letaknya akhlak dan adab serta budaya sopan kita selama ini?

Apakah kita gembira melihat rombongan pelajar-pelajar Islam yang bertudung bergambar dengan penuh ceria dan bangga di hadapan kilang arak dengan alasan mereka sekadar membuat kajian atau lawatan sambil belajar?

Hari ini kita sudah tidak kisah melihat gadis-gadis Islam bertudung menari, berjoget dan bernyanyi bersama lelaki di atas pentas atau gadis-gadis bertudung yang turut berpelukan dan berjoget di bawah pentas sambil bersorak gembira menyaksikan artis kafir atau Melayu yang sekadar menutup kemaluan dalam program maksiat. Adakah ini senario yang ingin kita jadikan budaya setelah 50 tahun kita merdeka?

Persoalan anjing dan babi ciptaan Allah memang tidak sesiapa yang akan menafikannya. Tetapi soal bagaimana kita melayaninya telah diajar oleh Islam. Syaitan adalah ciptaan Allah tetapi ia dilayan dengan laknat. Manusia ciptaan Allah juga dilayan mengikut kebaikan atau kejahatannya. Haiwan ciptaan Allah turut dilayan mengikut kegunaannya.

Memang benar kita perlu melayan haiwan dengan baik, tetapi sebaik mana layanan kita sekalipun sekiranya berhadapan dengan harimau, singa, ular dan binatang berbisa masih ada batasnya. Belajarlah sehingga PhD sekalipun, tetapi jika soal adab dan akhlak masih
keliru, jika soal najis masih diringan-ringankan, soal anjing dan babi masih tidak ada perasaan jijik apalah nilai ilmu setinggi itu.

Percayalah jika pemikiran dangkal sebegini berlarutan, orang kafir akan menganggap tiada apa-apa larangan kepada orang Islam terhadap kedua-dua binatang najis mughallazah ini. Jangan salahkan mereka jika suatu hari nanti pensyarah itu dihidangkan dengan gulai babi atau sup anjing. Ini kerana anak-anak didiknya telah menunjukkan SIKAP yang KURANG diAJARioleh guru mereka.

Ustaz Muhammad



Niezam Phg says..

lagi pandangan menarik yang ingin saya kongsi bersama rakan pengunjung yang lain.saya sentiasa membuka pintu kepada pandangan dan perbincanga yang mungkin memberi ilmu dan sedikit pengetahunan.jika pun anda mempunyai pandangan yang tersendiri dan tidak bersetuju dengan pandangan orang orang lain janganlah anda membodohkan sesiapa. tiada sesiapa yang terlalu pandai di sini dan tiada yang bodoh..jika bodoh mereka takkan pula mereka tahu pasal dunia blog nie atau dunia komputer......


credit to arziana82@yahoo.com

Labels:

6 Comments:

  • At September 09, 2007, Anonymous Anonymous said…

    Asssalamualikum,

    Kenyataan ustaz sehingga mengatakan mungkin satu hari nanti orang bukan Islam akan menghidangkan babi dan Anjing sebagai sajian kepada orang Islam kerana kononnya kita tak menitiberatkanya hasil dari gambar-gambar seperti ini adalah dangkal dan sempit.

    Saya nak tanya ustaz dan semua, berapa ramai orang Islam yang berjiran dengan rakan-rakan yang beragama Hindu menyediakan versi khusus makanan tiada daging lembu atau 'sayuran' (vegeterian)ketika mengadakan kenduri perkahwinan anak mereka? Berapa ramai orang-orang Islam yang perihatin dengan keperluan makanan ini ketika buat apa-apa majlis yang lain?

    Berapa ramaikah orang-orang Islam Melayu di negara ini yang dapat membezakan rakan-rakan cina yang mana satu beragama Taiosm, Buddha dan Kristian dan apa sensitiviti pemakanan mereka serta perbezaan mereka?

    Ini adalah satu contoh di mana orang2 seperti ustaz yang mempunyai pengaruh kepada masyarakat tetapi membawa masyarakat kearah kesempitan akal.

    Kita semua tahu;

    1.Foto di atas adalah untuk tujuan peribadi, empunya diri tidak pernah ingin menjadikanya sebagai tatapan umum.

    2. hari ini pun masih ada orang bukan Islam yang menghidangkan babi kepada umat Islam sama ada di Malaysia atau di luar negara kerana kekurangan pengetahuan mereka tentang Islam. Salahnya ada juga kepada kita sendiri tetapi tidaklah hasil dari beberapa keping gambar peribadi yang terlepas kepada umum seperti ini.

    Foto yang dijadikan isu ini tidak akan memberikan apa-apa impak yang besar seperti yang dinyatakan oleh ustaz sekiranya tidak disensasikan oleh mana-mana pihak.

    Kita ada isu lain yang lebih besar...

    -n-

    Ahmad Nasim Bin Mohd Sidek
    Petaling Jaya.

     
  • At September 09, 2007, Blogger Along said…

    salam ziarah ke teratak tuan hamba :)

     
  • At September 09, 2007, Blogger yanglerni said…

    eiii...ari tu kata dah tak nak jawab dah...tapi...geramnye!!

    en ahmad nasim....kalau gambar tu adalah untuk tujuan peribadi...memang sah la haram dan berdosa besar...

    hehe...maaf ye

     
  • At September 10, 2007, Anonymous Anonymous said…

    kepada en.ahmad nassim..mungkin pun patut bergambar dengan binatang tersebut..lebih bagus bawak la family sekali..lagi pun awakkan berakal luas tak macam ustaz tu..kalu dah ustaz tu awak kata akal sempit..saya rasa la awak ni langsung tak berakal..hape punya orang islam la awak ni kata kata seorang ustaz pun awak masih nak sangkal lagi..bodoh betul..hidup pun tak guna!!!!!!!!!

     
  • At September 11, 2007, Anonymous Anonymous said…

    Tak tahulah nak cakap apa kat orang melayu islam sekarang nie. Nielah tanda-tandanya dunia dah akhir zaman. Hukum hakam di permudahakan. Insaflah wahai kalian semua sementara masih ada lagi masa. Apa-apa pun melayu kan bolehhhhhh.

     
  • At September 11, 2007, Anonymous jim said…

    http://www.youtube.com/watch?v=kB5cyEHaWb4&mode=related&search=

    sila lihat video diatas...pada pendapat saya pandangan yg diberikan sgt bernas...elakkan menilai dari segi emosi..kembalilah kepada kerangka yang ditetapkan oleh quran dan sunnah

     

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home

 
Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh Allahyarham Hani Mohsin Hanafi.AL-FATIHAH...