Blog Niezam Phg

Ada kalanya Allah memberikan kesenangan kepada kita bukan untuk menyenangkan kita, tetapi supaya kita dapat menjadi orang yang menyenangkan orang lain....semoga saya mampu menyenangkan anda ketika di teratak ini...

Saturday, July 14, 2007

Tiada alasan untuk SUSAH mengerjakan solat


Dalam kapalterbang


Dalam kedai pakaian


Dekat stesen keretapi


kat jalan-jalan


kat jalan lagi


Kat padang pasir/gurun


Dekat kutub utara atau selatan...





kat jalanan


kat jalanan


Kat sebelah Teksi


kat tepi laut


akhir skali tentulah di tanah suci mekah




Niezam Phg says..

Kagum betul saya dengan tahap keimanan saudara saudara seagama saya yang tanpa mengira situasi dan tempat tetap menunaikan kewajian yang satu itu.semoga gambar ini dapat memberi pengajaran bukan sahaja kepada saya bahkan kepada pengunjung yang lain semoga kita sentiasa mengambil berat akan perihal solat masing masing kerana amalan itu adalah pekara pertama yang ditanya /disukat di akhirat kelak.jika amalan utama solat itu pun kita tidak mampu melakukannya maka kita akan menpunyai masalah yang terlalu-lalu BESAR ketika mengadap ALLAH nanti

Namun satu pekara yang amat amat menyedihkan saya ketika ini ialah melihatkan sikap sesetengah dikalangan kita yang mengambil ringan akan hal solat.bahkan saya mempunyai/melihat ramai temnan-teman sekerja yang tidak langsung bersolat...walau pun mereka mengakui mereka beragama islam.tapi kalau kita kata mereka kafir nanti tentu mereka terasa.rasanya ada satu hadis yang berbunyi " barangsiapa yang meninggal kan solat dengan sengaja maka kafirlah mereka secara nyata". tapi masalahnya mereka seperti tidak sayang langsung kepada agama islam itu sendiri dan tidak merasa malu untuk meninggalkan solat.rasanya kita benar benar di akhir zaman dan ketika ini sama ada kiamat atau maut akan menemui kita tetapi kita tidak mahu berseda untuk sesuatu yang pasti itu.... wallaahualam

Semoga Allah menambahkan keimanan saya dan dapat pula memberi kemudahan dan keupayaan utuk saya pada satu hari nanti bersolat di depan kaabah..amin

credit to noraamir_279@yahoo.com.my

Labels:

2 Comments:

  • At July 15, 2007, Blogger asward said…

    aku pun kagum n sayu rasanya.

     
  • At July 20, 2007, Anonymous Anonymous said…

    terharu lht kesungguhan saudara seislam melaksanakan tanggungjawab kepada -NYA..,kita yg berada dlm keadaan selesa kini tidak sewajarnya meninggalkan solat sewenangnya...

     

Post a Comment

<< Home

 
Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh Allahyarham Hani Mohsin Hanafi.AL-FATIHAH...