Blog Niezam Phg

Ada kalanya Allah memberikan kesenangan kepada kita bukan untuk menyenangkan kita, tetapi supaya kita dapat menjadi orang yang menyenangkan orang lain....semoga saya mampu menyenangkan anda ketika di teratak ini...

Sunday, November 26, 2006

Perihal pokok bernama Gharqad







TOLONG AMBIL PERHATIAN JIKA ANDA RASA ANDA UMAT ISLAM!!

Hanya menyampaikan.....
kalau sapa 2 yang nampak pokok Gharqad ada ditanam di Malaysia
nie....harap2 dapt panggil majlis suroh tebang ok....Nama lain African
boxthorn.

Hadith sahih riwayat Al-Bukhari dan Muslim:

"Tidak akan berlaku kiamat sehinggalah orang-umat Islam berperang dengan
orang-orang Yahudi (di sebuah tempat)..."

Di masjid tempat aku bersolat terawih di sini, ada istimewanya kerana
selepas salam kedua ada sedikit tazkirah sebelum disambung rakaat yang
seterusnya.

tazkirah ini tak lama, cuma dalam 5-6minit sahaja, tetapi cukup
memberikan pengajaran dan ilmu.malam ni, ustaz tersebut membaca sebuah hadith seperti di bawah.hadith sahih riwayat Al-Bukhari dan Muslim:

"Tidak akan berlaku kiamat sehinggalah orang-umat Islam berperang dengan
orang-orang Yahudi (di sebuah tempat). Orang-umat Islam akan membunuh
mereka beramai-ramai sehinggakan apabila mereka bersembunyi di sebalik
batu dan pokok, tiba-tiba pokok-pokok dan batu-batu itu bersuara
menjerit memanggil umat Islam agar membunuh orang-orang Yahudi itu,
kecuali pokok 'Gharqad', kerana ia adalah pokok Yahudi".

dengan masa yang agak singkat, beliau menceritakan akan gementarnya
puak2 yahudi tentang kebenaran hadith ini, maka dengan rancaknya mereka
sekian lama mencari tapak untuk menanam pokok-pokok gharqad ini, dan
kini telah ditanam secara meluas di tanah palestin.

betapa gilanya orang yahudi ini, yang menentang orang islam, tetapi
dalam masa yang sama mempercayai kesahihan hadith ini.entah kenapa, hati aku teramat tertarik dengan hadith ini.

selepas solat terawih, aku masuk ke dunia cyber ini, mencari maklumat
mengenai perkara berkaitan dengan hadith tersebut.banyak artikel yang
terdapat dalaminternet yang aku jumpa mengenai pokok gharqad ini, ianya
juga dikenali dengan nama boxthorn.

dalam banyak2 halaman internet yang paling menarik perhatian aku ialah
halaman kerajaan yahudi ini sendiri di israel .halaman ini ialah Jewish National Fund.( ) dari
maklumat yang ada di halaman itu, yahudi ini ada satu dana kebangsaan
yahudi yang khas untuk penanaman pokok!!!

bayangkan, satu dana kebangsaan khas untuk tujuan tersebut di> samping
TUJUAN UTAMAnya adalah mencari tanah untuk puak2 yahudi ini tinggal.
jnf ini juga menyatakan mereka telah berjaya menanam sebanyak 220 juta
pokok dan projek2 lain.

wallahualam la pokok apa yg ditanam sebanyak 220 juta itu.
tetapi jika benar, pokok gharqab ini yang ditanam mereka, maka sahlah
yahudi ini sememangnya mengakui kebenaran Islam tetapi tetap menentang
Islam."



Niezam Phg says....

Hmmm semoga kita mendapat ilmu....cuma rasanya pokok tu bercakap tu mungkin membawa maksud yang simbolik yang perlu di fikirikan bersama....tak tercapai akalku.......bak lagu ilyana tu...tapi kesimpulan awalnya orang yahudi pun percaya hadis orang islam...tapi ada pulak orang melayu yang anti hadis....abis tu nak sembahyang tu macam mana agaknya golongan anti hadis ni..bukan ke cara kita sembahyang tu dapat dari nabi ketika di israk dan mikrajkan...kalau tak percaya hadis..sembahyangnya cara mana pulak tu......renungkanlah...

2 Comments:

  • At December 13, 2006, Anonymous Anonymous said…

    hadith mana kata suruh ko tebang pokok gharqad ni???jgn nak jadi pemusnah alam...hadith tu cakap pokok ni jd pelindung yahudi jer tapi tak bermaksud kite kena musnahkan kerna Nabi cakap batu and benda lain akan bagitau org islam kat mana yahudi menyorok...

     
  • At December 14, 2006, Anonymous Anonymous said…

    Hmmm ada juga yang kata hadis tu hadis palsu, dibuat2 oleh orang Palestin sendiri..Wallahualam...

    Tapi kalau Yahudi tanam pokok tu, sebab 'boleh sembunyi'...dan sebab mereka tanam sebab pengetahuan mereka pasal hadis tersebut...bukankah ianya sesuatu yang janggal? mereka buat tempat persembunyian yang memang telah diketahui? Buat apa buat?

     

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home

 
Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh Allahyarham Hani Mohsin Hanafi.AL-FATIHAH...