Blog Niezam Phg

Ada kalanya Allah memberikan kesenangan kepada kita bukan untuk menyenangkan kita, tetapi supaya kita dapat menjadi orang yang menyenangkan orang lain....semoga saya mampu menyenangkan anda ketika di teratak ini...

Thursday, November 23, 2006

Apabila 3 jenis golongan manusia ditanya

Assalamualaikum


Soalan1 : Adakah anda solat 5 waktu??
X : Sudah tentu... solat itu tiang agama dan berdosa
jika kita meninggalkannya.
Y : Solat gak le.. itu pun kalau mak ayah suruh..atau
join kawan.. tp ikot mood le..
Z : Kalau solat pun tak khusyuk.. baik tak payah...

Soalan2: Adakah anda berpuasa di bulan Ramadhan??
X : Itu juga kewajipan umat islam..maka wajib
dilakukan kerana Allah..
Y : Ofcoz la posa... malu la kat orang kalau tak
posa.. tak posa takleh raya.
Z : Aku solat pun tak.. posa wat pe??

Soalan3: Jika anda seorang wanita, adakah anda memakai tudung??
X : Pakai tudung tu kewajipan & maruah seorang wanita
Islam.. so.. faham2 lah ye..
Y : Tudung tu pakai kat sekolah je.. kat luar tayang
rambut rebonding lah..
Z : Tudung?? Tak trendy laa.. wat malu je.. jatuh la
saham aku...

Soalan4 : Apakah aurat bagi lelaki??
X : Diantara pusat & lutut. Budak dejah 1 pun tau..
Y : Antara pusat n ketiak kot... tak pasti..
Z : ntah.. tak kesah le.. apa guna spender mahal n
bulu peha panjang kalau tak tayang??

Soalan5 : Apa pndapat anda ttg wanita bpakaian seksi & fit??
X : Jelas dia tidak sayangkan agama & tidak ingin
menjaga maruah diri & Islam.
Y : Tanya la dia.. mane tahu kain mahal n tak mampu
beli banyak.so tpaksa pinjam baju adik
Z : Standard la tu. Takpe tak tutup aurat yang penting
hati mesti baik..

Soalan6 : lelaki & wanita boleh bersentuhan tak??
X : Haram... batal wuduk.. bukan mahram so jangan le..
Y : Ala... stakat salam tu takpe lah..
Z : Open la sket.. ape guna ade kapel kalau tak leh sentuh??
Stakat pegang tu takpe la..

Soalan7 : Kalau anda menerima mesej berbentuk dakwah, apa yg anda buat??
X : InsyaAllah saya akan forward kat teman2.
sekurang2nya ade gak usaha dalam berdakwah.
Y : Bace pun tak.. forward ape hal..
Z : Delete terus!!!

Dalam golongan manakah kita tergolong?? X, Y atau Z??tepuk dada, tanya Iman.. Kalau menjadi manusia, jgnlah jadi manusia biasa.. rapuh imannya, longgar jiwanya,
sempit mindanya. Jadilah manusia LUAR BIASA.. kental imannya, gah jiwanya, tertib solatnya & Quran juadahnya. Wassalam..


Niezam Phg says...

Terima kasih kepada Zubaidah.Kaffle@sabah.gov.my yang sudi berkongsi sedikit peringatan ini dengan saya...kalau ikut soalan terakhir tu saya ni kira kategori X la kot...ahaks...Insyallah..

0 Comments:

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home

 
Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh Allahyarham Hani Mohsin Hanafi.AL-FATIHAH...