Blog Niezam Phg

Ada kalanya Allah memberikan kesenangan kepada kita bukan untuk menyenangkan kita, tetapi supaya kita dapat menjadi orang yang menyenangkan orang lain....semoga saya mampu menyenangkan anda ketika di teratak ini...

Thursday, September 28, 2006

Sardin + lendir siput babi

[dari e-mel yang saya terima]

Produk Tak Halal - Baca Jangan Tak Baca.


mitos...lendirnya diguna untuk memekatkan kuah sardin?


sekadar hiasan. sardin yang terdapat di pasaran

Assalamu`alaikum,

Maaf banyak2. Saya tak makan sadin jadi tak ambik kisah sadin apa pun. Tapi nanti saya akan cuba hubungi PPIM untuk dapat penjelasan atau sdr. sendiri hubungi PPIM.
Sebenarnya saya berhenti makan sadin sejak 1981 (masa di ITM) kerana cerita daripada teman serumah yang berasal dari Taiping dan tinggal berhampiran kilang sadin. Dia beritau saya, dan dia dah sahkan yang pengilang sadin menggunakan LENDIR SIPUT BABI untuk pekatkan kuah sadin.

Setelah saya bekerja, saya sempat melawat kilang tersebut dan mintak penjelasan dari pengurus kilang tu, Suhanallah, dia mengaku kemang dia menggunakn lendir tersebut. Lebih memeranjatkan, memang kilang tersebut mengetin siput babi untuk ekspot kerana siput babi menjadi kegemaran warga Perancis (dia orang Perancis) dan Jerman. Ini tambah meyakinkan saya mengenai kandungan sadin tersebut.

Semenjak tu, bila terpandang sadin, saya terbayang LENDIR siput babi tu.Cuba bayangkan....



Niezam Phg says...

Saya tidak meletakkan berita ini untuk memfitnah sesiapa. saya sekadar berkongsi dengan pengunjung blog saya, tiada niat untuk menabur pasir ke periuk nasi sesiapa.lagi pun aper lah yang ada pada teratak buruk ini berbanding dengan kuasa pengiklanan media cetak dan media elektronik. oleh itu saya mengharapkan sepenuhnya kebijaksana pengunjung blog ini untuk menilai berita tersebut. Jika saya mendiamkan sahaja dan terbukti berita itu benar lagi membuat saya merasa bersalah.jika ada pihak yang dapat membuktikan bahawa berita ini palsu saya akan segera meminta maaf dan menarik kembali berita ini......sama samalah kita mencari kebenarannya ...insyallah..

4 Comments:

  • At September 28, 2006, Anonymous Anonymous said…

    Hazry,
    masa zaman jepun, mane la ade org yg makan siput babi??! mcm mane nyer sesak n tak mampu pon, dorg makan ubi/some other local fruits/etc.. klw ade pon, tu zaman batu dulu2 ade la.. masa manusia masih jahil..
    even so, klw masa zaman batu, mane awk tau ape binatang yg ade?? entah2 species siput babi blom ade, instead, species siput lain yg ade..
    anyway, klw kite da tau bende tu dari hasil yg tak bagos, nak makan jugak ke?? mrepek seh pemikiran awk! if you've got a choice, wld u rather makan siput babi or ubi instead??! haha (but yet, zaman skrg ni, impossible la klw kite kekurangan makanan..)
    by e way, mama kite klw masak sardin tak pernah pakai sardin brand tu, so thank god!! *phew
    -JChick-Singapore

     
  • At September 28, 2006, Anonymous Anonymous said…

    Hello bro !

    Siput babi kan tak haram di makan,
    Yang haram dimakan ialah babi,darah dan binatang yang disembelih dengan tak di sebut dengan nama ALLAH.

     
  • At September 28, 2006, Blogger abiumar said…

    Assalamualaikum...

    Nizam pahang ada satu lagi web ornag pahang hehe :http://zulpahang@blogdrive.com menarik gak.

    Tq sebab link kat web ustaz dalam geng orang Pahang. Bila nak balik temerloh. Mehlah kita mengeteh...

    Tq

     
  • At November 13, 2006, Blogger tash said…

    If you haven't known, let me tell you.
    This is considered rumours and fitnah.. because u are telling the whole lot of people before you are even certain of the real fact!

    And 'fitnah' is so much worse than killing a person.

    Wallahu'alam

     

Post a Comment

<< Home

 
Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh Allahyarham Hani Mohsin Hanafi.AL-FATIHAH...